Paragrafen

Lokale heffingen

Tariefontwikkeling 2024

Terugblik 2024

  • De tarieven voor OZB, afvalstoffenheffing, rioolheffing, precariobelasting voor woon- en bedrijfsschepen, parkeerbelasting (parkeervergunningen en straatparkeren) en binnenhavenbelasting zijn, conform het staande beleid, voor 2024 trendmatig verhoogd met 4,22%.
  • De hondenbelasting is per 2024 volgens de afspraken in het coalitieakkoord 2023-2026 volledig afgeschaft.
  • De tarieven toeristenbelasting zijn voor 2024 verhoogd tot respectievelijk € 6 (standaardtarief) en € 2,75 (campings en havens) per persoon per overnachting.
  • De algemene legestarieven zijn voor 2024 trendmatig verhoogd. Voor enkele specifieke legestarieven (rijbewijzen en reisdocumenten) geldt een afwijkende tariefaanpassing, die aansluit bij de tariefaanwijzingen van het Rijk.
  • Het legestarief voor een urgentieverklaring is voor 2024 (ten opzichte van 2023) ongewijzigd zodat het meer in overeenstemming is met de tarieven in de regiogemeenten.
  • De legestarieven omgevingsvergunning zijn per 1 januari 2024 aangepast aan de invoering per die datum van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb).
  • Met ingang van 2024 zijn leges ingevoerd voor een vergunningaanvraag voor milieubelastende activiteiten. De tarieven zijn afhankelijk van het aantal milieubelastende activiteiten.

Kostentoerekening heffingen
Voor gemeentelijke heffingen geldt de wettelijke eis van maximaal 100% kostendekkende tarieven. In onderstaande tabellen is de kostendekking van de belangrijkste gemeentelijke heffingen voor 2024 inzichtelijk gemaakt. De kostendekkendheid wordt conform de regelgeving en jurisprudentie per verordening bepaald.

Afvalstoffenheffing (bedragen x € 1.000)

2024

Lasten (zie programma 9)

Toegerekende lasten

94.086

Kwijtscheldingen

10.268

Toegerekende overhead

3.710

Toegerekende BTW

11.975

Totaal toegerekende lasten

120.039

Baten

Opbrengst afvalstoffenheffing

111.271

Diverse baten (dividend, huur, boetes e.d.)

8.768

Totale baten

120.039

Dekkingspercentage

100%


Voor de kostentoerekening is ervoor gekozen:

  • de (compensabele) btw toe te rekenen aan de afvalstoffenheffing,
  • de kwijtschelding ten laste te brengen van de afvalstoffenheffing,
  • het dividend HMS te verrekenen met de afvalstoffenheffing.

De lasten voor afvalverwijdering stijgen door de groei van de stad en de indexering. Gelet hierop zijn  de tarieven voor de afvalstoffenheffing voor 2024 met de trend van 4,22% gestegen.

Rioolheffing (bedragen x € 1.000)

2024

Lasten (zie programma 9)

Toegerekende lasten

                  48.188

Kwijtscheldingen

-1

Toegerekende overhead

1.002

Toegerekende BTW

6.262

Totaal toegerekende lasten

                  55.451

Baten

Opbrengst rioolheffing

54.720

Diverse baten

                         527

Totale baten

                 55.248

Dekkingspercentage

100%

Voor de periode 2021- 2025 is op 11 februari 2021 een nieuw Gemeentelijk rioleringsplan door de raad vastgesteld (RIS 306620). Dit rioleringsplan is de invulling van de drie gemeentelijke zorgplichten, namelijk de zorg voor het inzamelen en transporteren van afvalwater, hemelwater en grondwater. De invulling van deze zorgtaken en de daarmee samenhangende zorg voor het gemeentelijk rioolstelsel wordt bekostigd uit de rioolheffing. De aanleg van nieuwe rioleringsstelsels wordt betaald uit planontwikkeling/grondexploitatie.

De lasten voor de zorgtaken voor afvalwater, regenwater en grondwater stijgen door de groei van de stad en de indexering. De tarieven rioolheffing zijn in 2024 trendmatig met 4,22% verhoogd.

Omgevingsvergunning (bedragen x € 1.000)

2024

Lasten (zie programma 9)

Toegerekende lasten

20.790

Toegerekende overhead

8.032

Toegerekende BTW

Totaal toegerekende lasten

28.822

Baten

Opbrengst omgevingsvergunningen (heffing leges)

14.078

Inkomsten taakveld excl. Heffingen

500

Totale baten

14.578

Dekkingspercentage

52%


Voor de kostentoerekening is ervoor gekozen om de volgende specifieke activiteiten buiten de kostentoerekening te houden:

  • Het aanpassen van bestemmingsplannen naar aanleiding van bouwaanvragen.
  • De kosten van het juridisch advies in het proces omgevingsvergunningen, behalve voor de kap- en uitwegvergunning.

De kosten en opbrengsten worden over de gehele legesverordening omgevingsvergunning beoordeeld. Opbrengsten uit de ene vergunning of activiteit kunnen worden gebruikt voor de dekking van kosten die voor een andere aanvraag of vergunning worden gemaakt (kruissubsidiëring). Om kleine bouwplannen haalbaar en betaalbaar te houden, is in Den Haag met name sprake van kruissubsidiëring tussen grote en kleine bouwplannen.
Conform het BBV wordt het saldo van baten en lasten verrekend met de voorziening bouwleges. Door middel van de voorziening bouwleges worden de tarieven in de loop van de jaren geëgaliseerd.
Ook voor de overige kostendekkende heffingen zijn calculaties gemaakt. Hiervoor verwijzen wij naar de bijlage Gemeentelijke tarieven.

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 13:55:11 met de export van 05/21/2025 10:30:25