Werk en inkomen
Portefeuillehouders: Nur Icar en Mariëlle Vavier
Doelstelling op hoofdlijnen
- We willen zoveel mogelijk mensen aan het werk krijgen of laten participeren en perspectief bieden. Want dat draagt bij aan de bestaanszekerheid.
- De gemeente Den Haag kiest voor innovatieve aanpakken zoals de inzet van loonkostensubsidie om de uitstroom uit de bijstand naar werk een extra impuls te geven. Een ander voorbeeld van vernieuwing is de Haagse aanpak om nieuwkomers, waaronder ook asielzoekers, aan het werk te helpen.
- De gemeente ondersteunt inwoners met het realiseren van financiële bestaanszekerheid door bij te dragen aan een stabiel en voorspelbaar inkomen.
- Het minima- en schuldenbeleid biedt voorzieningen om inwoners met een minimuminkomen actief mee te laten doen in de samenleving. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar kinderen. De insteek is om schulden en de effecten van armoede zoveel mogelijk te voorkomen en te dempen. De gemeente ondersteunt mensen met geldzorgen en geldproblemen om deze zo snel en integraal mogelijk op te lossen.
Financiële verantwoording op hoofdlijnen
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||
Rekening 2023 | Begroting 2024 voor wijziging | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Resultaat 2024 | ||||||
Lasten | 685.325 | 666.046 | 708.846 | 712.688 | 3.842 | N | ||||
Baten | 420.371 | 413.759 | 451.591 | 465.787 | 14.196 | V | ||||
Saldo exclusief reserves | 264.954 | N | 252.287 | N | 257.255 | N | 246.902 | N | 10.354 | V |
Toevoegingen aan reserves | 58.375 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 43.750 | 16.775 | 9.667 | 9.664 | 3 | N | ||||
Saldo inclusief reserves | 279.579 | N | 235.512 | N | 247.588 | N | 237.238 | N | 10.350 | V |
(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | ||||||||
Begroting | Rekening 2024 | Resultaat | ||||||
Activiteiten in 2024 | saldo 2024 | Lasten | Baten | Saldo | 2024 | |||
Cluster 1.a Werk | 57.215 | N | 79.573 | 19.889 | 59.684 | N | 2.469 | N |
Cluster 1.b Sociale werkvoorziening | 46.661 | N | 50.381 | 4.796 | 45.585 | N | 1.076 | V |
Cluster 2 Inkomen | 55.275 | N | 472.841 | 429.695 | 43.146 | N | 12.128 | V |
Cluster 3.a Minimabeleid | 60.378 | N | 64.959 | 2.703 | 62.256 | N | 1.878 | N |
Cluster 3.b Schuldenbeleid | 28.059 | N | 44.935 | 18.369 | 26.566 | N | 1.493 | V |
Totaal | 247.588 | N | 712.688 | 475.451 | 237.238 | N | 10.350 | V |
Het voordelig resultaat van het programma kent twee oorzaken:
- Het aantal Hagenaars met een bijstandsuitkering is in aantallen vrijwel op het niveau van 2023 gebleven. Omdat de uitkeringen gestegen zijn en omdat de ontwikkelingen in de IT veel extra kosten met zich meebrengen zijn de lasten € 6 mln. hoger uitgevallen dan begroot. Daar staat tegenover dat de baten ook hoger zijn dan begroot. Dat komt omdat de rijksbijdrage € 18 mln. hoger is dan waar rekening mee werd gehouden bij de begroting.
Per saldo leidt dit tot een voordelig resultaat op inkomen van € 12 mln. - Bij werkgelegenheidsprojecten zijn we, in lijn met het afgesproken beleid, met meer mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag gegaan. Dat hebben we gedaan met programma’s zoals het programma LKS. Deze programma’s worden meerjarig gedekt uit de hiervoor ingerichte bestemmingsreserve. We hebben in 2024 meer gedaan dan begroot, meerjarig blijven we binnen onze begroting.
Per saldo leidt dit tot een tekort van € 3,6 mln. op de activiteit werkgelegenheidsprojecten dat meerjarig binnen de reserves wordt opgevangen. - Op de overige onderdelen van het programma is per saldo een nadeel van circa € 0,2 mln.