Jaarverslag

Mobiliteit

Mobiliteit

Portefeuillehouders: Arjen Kapteijns en Robert van Asten

Doelstelling op hoofdlijnen

Met dit programma draagt de gemeente zorg voor een goed bereikbare, verkeersveilige, duurzame en leefbare stad voor bewoners, bedrijven en bezoekers.

Financiële verantwoording op hoofdlijnen

Bedragen x € 1.000

Rekening 2023

Begroting 2024 voor wijziging

Begroting 2024 na wijziging

Rekening 2024

Resultaat 2024

Lasten

103.344

133.273

121.536

107.569

13.968

V

Baten

114.921

92.713

7.629

9.885

2.257

V

Saldo exclusief reserves

11.577

V

40.560

N

113.907

N

97.683

N

16.224

V

Toevoegingen aan reserves

13.305

0

0

0

0

-

Onttrekkingen aan reserves

2.028

4.515

3.884

2.330

1.554

N

Saldo inclusief reserves

300

V

36.045

N

110.023

N

95.353

N

14.671

V

(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000)

Begroting

Rekening 2024

Resultaat

Activiteiten in 2024

saldo 2024

Lasten

Baten

Saldo

2024

Openbaar vervoer en Verkeer

62.308

N

66.472

9.342

57.130

N

5.178

V

Parkeren

47.716

N

40.881

2.873

38.007

N

9.709

V

Vennootschapsbelasting

0

N

216

0

216

N

216

N

Totaal

110.023

N

107.569

12.216

95.353

N

14.671

V

Toelichting op:
Het financiële resultaat van het programma:
Het programma Mobiliteit sluit af met een voordelig resultaat van € 14,7 mln. ten opzichte van de begroting. De belangrijkste redenen zijn:

  • Schaalsprong Openbaar vervoer € 5,5 mln. V: HOV de Vlietlijn was in de begroting opgenomen als exploitatieproject i.p.v. investeringsproject. Dit is niet in overeenstemming met de verslaggevingsregels en dit is gecorrigeerd. De kosten ten laste van het MIP en daardoor ontstaan er lagere lasten in de begroting (€ 4,1 mln.). Door temporisatie en capaciteitsgebrek lag binnen OV Schaalsprong een aantal projecten deels stil, waardoor de programmakosten achterbleven. Verder is één studie Koningscorridor doorgeschoven naar 2025 en is het project Moerwijk opgenomen in de gebiedsontwikkeling Knoop Moerwijk (€ 1.4 mln.)
  • Exploitatie parkeren € 7,9 mln. V: Door de inzet van refurbished parkeerautomaten in nieuwe parkeergebieden zijn de lasten € 2,4 mln. lager. Er zijn minder parkeerautomaten aangeschaft (€ 2,0 mln.). De nieuwe automaten zijn voorzien van zonnepanelen waardoor ze flexibeler geplaatst kunnen worden en zijn er per parkeergebied minder automaten nodig. De kosten voor het nieuwe parkeervergunningen-systeem, de opschoning van vergunningen en de opzet van administratie voor Parkeren op eigen terrein (POET) en licenties zijn dit jaar € 0,2 mln. lager. Daarbij zijn door het uitstellen van uitbreidingen van gebieden met betaald parkeren de projectlasten € 1,3 mln. lager.  Verder is er een voordeel door het niet of later invullen van vacatures gerelateerd zijn aan de uitbreidingen parkeren (€ 1,2 mln.). De kosten voor de wielklemmen zijn € 0,8 mln. lager doordat er minder wielklemmen zijn geplaatst.
  • Verkeersmanagement € 1,0 mln. N: De vervangingsopgave van de VRI’s en de periodieke vervangingen van andere assets zoals de DRIPS en camera's is hoog. In 2024 zijn meerkosten ontstaan onder andere door de noodzakelijke vervanging van camera's

Neutrale ontwikkelingen
Aan nadeelcompensatie is € 2 mln. besteed als gevolg van in uitvoering zijnde projecten in de stad. Hiervoor is 75% verhaald op de MRDH wat leidt tot hogere lasten en baten (€ 1,5 mln.). Voor de uitvoering van de projecten in Centrum noord is minder besteed, waar tegenover staat dat hiervoor minder aan de reserve is onttrokken (€ 0,9 mln.). Verder zijn er kosten gemaakt voor de ontwikkeling van I-VRI’s waar een bijdrage voor is ontvangen (€ 0,3 mln.).

Majeure afwijkingen uitkomst 2024 ten opzichte van de uitkomst 2023:
De lasten 2024 zijn € 9,1 mln. lager ten opzichte van 2023. De majeure afwijkingen hebben met name betrekking op: handhaving op parkeren is circa € 1,0 mln. hoger, parkeren op straat is € 5,5 mln. meer besteed aan o.a. gebiedsuitbreidingen, de lasten parkeerbelasting (€ 4,4 mln.) zijn met ingang van 2024 verantwoord op programma 15 Financiën, € 13,3 mln. minder gedoteerd aan reserves en zijn de kapitaallasten € 1,6 lager.

De baten 2024 zijn € 104,7 mln. lager ten opzichte van 2023. De belangrijkste reden voor deze verlaging is dat de activiteit parkeerbelasting (parkeeropbrengsten), € 104,5 mln., vanaf 2024 niet meer worden verantwoord dit programma maar op het programma Financiën.

Lasten, baten en saldo

107.569

32,8%

12.216

0,3%

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 13:55:11 met de export van 05/21/2025 10:30:25