Mobiliteit
Portefeuillehouders: Arjen Kapteijns en Robert van Asten
Doelstelling op hoofdlijnen
Met dit programma draagt de gemeente zorg voor een goed bereikbare, verkeersveilige, duurzame en leefbare stad voor bewoners, bedrijven en bezoekers.
Financiële verantwoording op hoofdlijnen
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||
Rekening 2023 | Begroting 2024 voor wijziging | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Resultaat 2024 | ||||||
Lasten | 103.344 | 133.273 | 121.536 | 107.569 | 13.968 | V | ||||
Baten | 114.921 | 92.713 | 7.629 | 9.885 | 2.257 | V | ||||
Saldo exclusief reserves | 11.577 | V | 40.560 | N | 113.907 | N | 97.683 | N | 16.224 | V |
Toevoegingen aan reserves | 13.305 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 2.028 | 4.515 | 3.884 | 2.330 | 1.554 | N | ||||
Saldo inclusief reserves | 300 | V | 36.045 | N | 110.023 | N | 95.353 | N | 14.671 | V |
(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | ||||||||
Begroting | Rekening 2024 | Resultaat | ||||||
Activiteiten in 2024 | saldo 2024 | Lasten | Baten | Saldo | 2024 | |||
Openbaar vervoer en Verkeer | 62.308 | N | 66.472 | 9.342 | 57.130 | N | 5.178 | V |
Parkeren | 47.716 | N | 40.881 | 2.873 | 38.007 | N | 9.709 | V |
Vennootschapsbelasting | 0 | N | 216 | 0 | 216 | N | 216 | N |
Totaal | 110.023 | N | 107.569 | 12.216 | 95.353 | N | 14.671 | V |
Toelichting op:
Het financiële resultaat van het programma:
Het programma Mobiliteit sluit af met een voordelig resultaat van € 14,7 mln. ten opzichte van de begroting. De belangrijkste redenen zijn:
- Schaalsprong Openbaar vervoer € 5,5 mln. V: HOV de Vlietlijn was in de begroting opgenomen als exploitatieproject i.p.v. investeringsproject. Dit is niet in overeenstemming met de verslaggevingsregels en dit is gecorrigeerd. De kosten ten laste van het MIP en daardoor ontstaan er lagere lasten in de begroting (€ 4,1 mln.). Door temporisatie en capaciteitsgebrek lag binnen OV Schaalsprong een aantal projecten deels stil, waardoor de programmakosten achterbleven. Verder is één studie Koningscorridor doorgeschoven naar 2025 en is het project Moerwijk opgenomen in de gebiedsontwikkeling Knoop Moerwijk (€ 1.4 mln.)
- Exploitatie parkeren € 7,9 mln. V: Door de inzet van refurbished parkeerautomaten in nieuwe parkeergebieden zijn de lasten € 2,4 mln. lager. Er zijn minder parkeerautomaten aangeschaft (€ 2,0 mln.). De nieuwe automaten zijn voorzien van zonnepanelen waardoor ze flexibeler geplaatst kunnen worden en zijn er per parkeergebied minder automaten nodig. De kosten voor het nieuwe parkeervergunningen-systeem, de opschoning van vergunningen en de opzet van administratie voor Parkeren op eigen terrein (POET) en licenties zijn dit jaar € 0,2 mln. lager. Daarbij zijn door het uitstellen van uitbreidingen van gebieden met betaald parkeren de projectlasten € 1,3 mln. lager. Verder is er een voordeel door het niet of later invullen van vacatures gerelateerd zijn aan de uitbreidingen parkeren (€ 1,2 mln.). De kosten voor de wielklemmen zijn € 0,8 mln. lager doordat er minder wielklemmen zijn geplaatst.
- Verkeersmanagement € 1,0 mln. N: De vervangingsopgave van de VRI’s en de periodieke vervangingen van andere assets zoals de DRIPS en camera's is hoog. In 2024 zijn meerkosten ontstaan onder andere door de noodzakelijke vervanging van camera's
Neutrale ontwikkelingen
Aan nadeelcompensatie is € 2 mln. besteed als gevolg van in uitvoering zijnde projecten in de stad. Hiervoor is 75% verhaald op de MRDH wat leidt tot hogere lasten en baten (€ 1,5 mln.). Voor de uitvoering van de projecten in Centrum noord is minder besteed, waar tegenover staat dat hiervoor minder aan de reserve is onttrokken (€ 0,9 mln.). Verder zijn er kosten gemaakt voor de ontwikkeling van I-VRI’s waar een bijdrage voor is ontvangen (€ 0,3 mln.).
Majeure afwijkingen uitkomst 2024 ten opzichte van de uitkomst 2023:
De lasten 2024 zijn € 9,1 mln. lager ten opzichte van 2023. De majeure afwijkingen hebben met name betrekking op: handhaving op parkeren is circa € 1,0 mln. hoger, parkeren op straat is € 5,5 mln. meer besteed aan o.a. gebiedsuitbreidingen, de lasten parkeerbelasting (€ 4,4 mln.) zijn met ingang van 2024 verantwoord op programma 15 Financiën, € 13,3 mln. minder gedoteerd aan reserves en zijn de kapitaallasten € 1,6 lager.
De baten 2024 zijn € 104,7 mln. lager ten opzichte van 2023. De belangrijkste reden voor deze verlaging is dat de activiteit parkeerbelasting (parkeeropbrengsten), € 104,5 mln., vanaf 2024 niet meer worden verantwoord dit programma maar op het programma Financiën.