Duurzaamheid, milieu en energietransitie
Portefeuillehouders: Arjan Kapteijns en Robert Barker
Doelstelling op hoofdlijnen
Den Haag heeft de ambitie om klimaatneutraal te zijn in 2030. Door maatregelen op het gebied van klimaatadaptatie blijft de stad weerbaar en wordt de stad leefbaar gehouden, ook bij weersextremen. Het belang van het verduurzamen van de stad heeft het college onderstreept in het coalitieakkoord 2023-2026.
De gemeente heeft aangegeven de overstap te gaan maken naar schone energie en een gezonde leefomgeving. Middels vier thema’s; energietransitie, duurzame leefomgeving, duurzame mobiliteit en circulaire economie is er hier in 2024 aan gewerkt.
Financiële verantwoording op hoofdlijnen
Bedragen x € 1.000 | ||||||||||
Rekening 2023 | Begroting 2024 voor wijziging | Begroting 2024 na wijziging | Rekening 2024 | Resultaat 2024 | ||||||
Lasten | 47.019 | 55.360 | 57.765 | 59.799 | 2.033 | N | ||||
Baten | 16.877 | 14.931 | 18.849 | 21.862 | 3.013 | V | ||||
Saldo exclusief reserves | 30.141 | N | 40.429 | N | 38.917 | N | 37.937 | N | 980 | V |
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 241 | 250 | 250 | 250 | 0 | - | ||||
Saldo inclusief reserves | 29.901 | N | 40.179 | N | 38.667 | N | 37.687 | N | 980 | V |
(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | ||||||||
Begroting | Rekening 2024 | Resultaat | ||||||
Activiteiten in 2024 | saldo 2024 | Lasten | Baten | Saldo | 2024 | |||
Energietransitie | 16.582 | N | 15.295 | -24 | 15.318 | N | 1.264 | V |
Duurzaamheid | 7.014 | N | 16.151 | 8.018 | 8.134 | N | 1.120 | N |
Milieubeleid, milieubeheer en luchtkwaliteit | 11.567 | N | 24.672 | 13.623 | 11.049 | N | 518 | V |
Natuur- en milieu-educatie | 3.504 | N | 3.681 | 495 | 3.186 | N | 318 | V |
Totaal | 38.667 | N | 59.799 | 22.112 | 37.687 | N | 980 | V |
Het programma Duurzaamheid, Milieu en Energietransitie sluit af met een positief resultaat van € 1,0 mln. ten opzichte van de begroting. De afwijkingen zijn verderop in dit hoofdstuk nader toegelicht. De belangrijkste resultaten zijn:
- Het project Walstroom heeft in de uitvoering vertraging opgelopen en de elektrische auto’s aan de HMS zijn nog niet volledig geleverd (€ 1,3 mln. V).
- Door de langere overgang van oude naar de nieuwe concessiehouder is er vertraging opgelopen bij de plaatsing van nieuwe laadpalen in de openbare ruimte (€ 1,2 mln. V). Hiertegenover staan ook lagere opbrengsten vanuit de concessie (€ 0,9 mln. N)
- Er is een extra storting door stichting Holdingfonds Economische Investeringen Den Haag (HEID) in het Duurzaamheidsfonds VvE’s Den Haag C.V. gerealiseerd (€ 0,9 mln. N)
Neutrale ontwikkelingen
- Er is per saldo € 3,8 mln. meer lasten en baten gerealiseerd die vooral betrekking hebben op subsidies. De neutrale ontwikkelingen zitten bij de activiteiten Duurzaamheid en Milieu.
Verschillen 2024 t.o.v. 2023
- De lasten in 2024 zijn € 12,8 mln. hoger dan in 2023. Er zijn meer subsidiabele kosten ad. € 8,1 mln. bij de activiteiten duurzaamheid en milieu gerealiseerd. Hiertegenover staan ook hogere baten voor hetzelfde bedrag. Ten slotte zijn er voor € 2,3 mln. meer kosten bij de activiteit energietransitie gerealiseerd. Dit als gevolg van onder andere aanschaf van elektrische auto's voor HMS en extra inzet van personeel in het kader van diverse projecten.
- De baten zijn € 5,0 mln. hoger dan in 2023. Er zijn meer subsidiebaten ad. € 8,1 mln. bij de activiteiten duurzaamheid en milieu gerealiseerd als gevolg van hogere subsidiabele kosten. Ten slotte zijn er minder opbrengsten bij walstroom (lager tarief vanwege lager inkooptarief energie) en laadinfra (geen opbrengsten tijdens de overgangsperiode van de oude naar de nieuwe concessiehouder) gerealiseerd, namelijk € 2,3 mln.