Toelichting w-vragen per onderdeel
Gemeenteraad
Gemeenteraad
Wat hebben we bereikt?
Doel van de gemeenteraad is samen met het college van burgemeester en wethouders de stad te besturen. De leden van de gemeenteraad nemen daarom besluiten over de begroting en belangrijke ontwikkelingen in de stad. De besluiten kunnen over allerlei onderwerpen gaan en worden voorbereid in commissievergaderingen. Tijdens vergaderingen van de gemeenteraad neemt de raad besluiten.
Wat hebben we gedaan?
Beleidsverantwoording per activiteit
- De gemeenteraad heeft 18 keer vergaderd.
- 261 mensen hebben ingesproken bij een gemeenteraadsvergadering
- De commissies hebben totaal 127 keer vergaderd, 36 keer een werkbespreking gehouden en zijn 9 keer op werkbezoek geweest
- Bij de openbare raadsvergaderingen zijn ruim 150 inwoners en bijna 300 (nieuwe) ambtenaren ‘Gast van de Raad’ geweest. In een speciaal programma zijn zij welkom geheten door raadsleden bij de raadsvergadering en hebben zij toelichting gekregen op het werk van een raadslid. Er zijn twee speciale bijeenkomsten voor jongeren geweest, die druk zijn bezocht.
- Het scholenprogramma van ProDemos met het programma ‘Democracity’ is in 2024 druk bezocht. Meer dan 70 schoolklassen uit de groepen 7 en 8 brachten een bezoekje aan de Raadzaal om het spel Democracity te spelen. Dit jaar is het aanbod uitgebreid met het programma Klassenbezoek@Gemeentehuis, voor middelbare scholieren en MBO-leerlingen.
- Voordat de raadsvergadering van 30 mei 2024 begon is het kindervragenuur geweest. Diverse kinderen van een aantal Haagse scholen stelden vragen aan raadsleden, wethouders en de burgemeester.
- In stadsdelen Centrum, Segbroek en Haagse Hout is het programma Raad in de Stad gehouden.
- Met ingang van dit jaar worden betalingen gedaan aan raadsleden voor parkeerkosten op grond van de gewijzigde rechtspositieregelingen.
Wat heeft het gekost?
Gemeenteraad | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 1.956 | 0 | 1.956 | N | ||
Begroting 2024 | 2.054 | 0 | 2.054 | N | ||
Resultaat | 98 | V | 0 | 98 | V |
Toelichting lasten en baten
Deze lasten bestaan uit de vergoedingen voor de raadsleden.
Apparaatskosten gemeenteraad
Apparaatskosten gemeenteraad
Wat hebben we bereikt?
Het zorgen voor voorzieningen ten behoeve van de raad, zoals facilitaire ondersteuning van raads- en commissievergaderingen en gemeenteraadsfracties (werkplekken). Het betalen van vergoedingen aan fracties op grond van de Verordening fractieondersteuning 2023.
Wat hebben we gedaan?
Naast de gewone werkzaamheden zijn voorbereidingen getroffen voor de aanbesteding van de vernieuwing van de audiovisuele middelen in de raadzaal en de commissiekamer. Dat geldt ook voor de voorgenomen verbouwing van de commissiekamer. Dit is gebeurd onder regie van een stuurgroep met een vertegenwoordiger van het presidium.
Wat heeft het gekost?
Apparaatskosten Gemeenteraad | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 4.413 | 0 | 4.413 | N | ||
Begroting 2024 | 4.448 | 0 | 4.448 | N | ||
Resultaat | 35 | V | 0 | 35 | V |
Toelichting lasten en baten
Deze lasten bestaan uit apparaatslasten (€ 1,6 mln.) voor de raad inclusief de vergoedingen voor de raadsfracties (€ 2,8 mln.).
Bestuursondersteuning gemeenteraad
Bestuursondersteuning gemeenteraad
Wat hebben we bereikt?
De medewerkers van de griffie zorgen dat de gemeenteraad en de raadscommissies kunnen vergaderen. Ook verzorgen zij de communicatie tussen inwoners en de gemeenteraad.
Wat hebben we gedaan?
De werkzaamheden van de griffie zijn uitgevoerd op basis van het activiteitenplan. Naast de algemene werkzaamheden heeft de griffie diverse (duale) raadswerkgroepen ondersteund. Het gaat dan bijvoorbeeld om de raadswerkgroep raadsinstrumenten en vergaderorde, de duale werkgroep opkomstbevordering, de raadswerkgroep participatie en democratie en de agendacommissie Raad in de Stad.
In 2024 is een burgerinitiatief ingediend dat tot doel heeft de raad te laten besluiten een referendum te houden. Daarom heeft de raad drie leden van de Haagse referendumcommissie benoemd. De griffie is het secretariaat van deze commissie, net als bij de commissie nevenfuncties.
In het kader van de bestuurlijke integriteit heeft de gemeenteraad ingestemd met een handelingskader bij vermoedens van schending van bestuurlijke integriteit.
Naar aanleiding van het voortijdig bekend worden van de inhoud van het coalitieakkoord is onderzoek gedaan door een extern bureau. De uitkomst van dit onderzoek heeft geleid tot adviezen voor de toekomst over hoe om te gaan met een concept-coalitieakkoord.
Op basis van een reorganisatieplan is de griffie toekomst bestendig gemaakt: er zijn een aantal nieuwe functies ingevoerd, een aantal functies is verbreed en verdiept, de inhoudelijke ondersteuning aan de raad wordt versterkt. Daarom is ook een raadsadviseur geworven.
Uit het gemeentelijke medewerkers-onderzoek blijkt dat medewerkers graag bij de griffie werken. Werkdruk blijft met het toegenomen aantal vergaderingen een aandachtspunt.
Wat heeft het gekost?
Bestuursondersteuning Gemeenteraad | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 2.665 | 0 | 2.665 | N | ||
Begroting 2024 | 2.877 | 0 | 2.877 | N | ||
Resultaat | 212 | V | 0 | 212 | V |
Toelichting lasten en baten
Deze lasten zijn met name voor de personele ondersteuning (€ 1,9 mln.) van de raad als orgaan.
Toelichting op financieel resultaat € 0,2 mln. V/I
Lasten: € 0,2 mln. V/I
De griffie kent een voordelig resultaat van € 0,2 mln. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het feit dat enige ruimte is opgenomen voor tijdelijke personele inhuur bij langdurige ziekte e.d.
Rekenkamer
Rekenkamer
Wat hebben we bereikt?
De rekenkamer heeft met verschillende onderzoeken een bijdrage geleverd aan het verbeteren van het functioneren van de gemeente en het versterken van de publieke verantwoording daarover.
Wat hebben we gedaan?
De rekenkamer heeft onafhankelijke en objectieve onderzoeken verricht. Een overzicht van deze onderzoeken maakt de rekenkamer voor 1 april in een verslag over 2024 openbaar.
Wat heeft het gekost?
Rekenkamer | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 1.191 | 0 | 1.191 | N | ||
Begroting 2024 | 1.295 | 0 | 1.295 | N | ||
Resultaat | 104 | V | 0 | 104 | V |
Toelichting lasten en baten
Deze lasten zijn bestemd voor de personele lasten (€ 1,0 mln.) van de rekenkamer alsmede ook de onderzoeken.
De rekenkamer sluit 2024 af met een positief voordeel van € 0,1 mln. Dat is lager dan 10% van het jaarbudget van de rekenkamer. Zoals vastgelegd in de verordening op de rekenkamer neemt de rekenkamer dit resultaat mee naar 2025.
Ombudsman
Ombudsman
Wat hebben we bereikt?
De Ombudsman (inclusief de Jeugdombudsman) is goed vindbaar voor inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers die klachten hebben over de gemeentelijke dienstverlening. Interventies en onderzoek hebben geleid tot oplossingen in individuele zaken en aanbevelingen voor structurele verbeteringen in de dienstverlening van de gemeenten. Daarnaast heeft de Ombudsman gebundeld signalen en klachten gerapporteerd aan de gemeenteraad en daarover aanbevelingen gedaan.
Wat hebben we gedaan?
De Ombudsman Den Haag en Leidschendam-Voorburg heeft ruim 700 klachten van inwoners (waaronder jongeren), maatschappelijke organisaties en ondernemers behandeld en daarnaast diverse onderzoeken en rapportages uitgebracht. De zichtbaarheid en vindbaarheid van de Ombudsman is vergroot door verbetering van de website en socials, aanwezigheid in de stad, wekelijkse spreekuren op diverse locaties en een dagelijkse telefonische bereikbaarheid waar inwoners terecht kunnen.
Wat heeft het gekost?
Ombudsman | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 1.299 | 41 | 1.257 | N | ||
Begroting 2024 | 1.180 | 35 | 1.145 | N | ||
Resultaat | 119 | N | 6 | V | 112 | N |
Toelichting lasten en baten
Deze lasten voor het draaien van de ombudsman (personeel € 0,9 mln.) inclusief de taken van de regio waarvoor de baten worden ontvangen.
Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag
Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag
Wat hebben we bereikt?
De Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag (GAD) staat al meer dan een eeuw als accountant van de gemeente Den Haag en haar gelieerde organisaties garant voor het leveren van kwaliteit, zekerheid en inzicht. Met een groot maatschappelijk bereik voorzien wij in de behoefte aan aanvullende zekerheid en inzicht in de betrouwbaarheid van (financiële) informatie voor de gebruikers, waaronder de inwoners.
Wat hebben we gedaan?
De GAD voert met name diverse wettelijke en niet wettelijke controles uit voor de gemeente Den Haag en aan de gemeente gelieerde organisaties. Daarnaast ondersteunt de GAD de gemeenteraad en het college bij hun taken gericht op de (financiële) controle. Een overzicht van de uitingen van de GAD in 2024 is opgenomen in het GAD-jaarverslag over 2024.
Wat heeft het gekost?
Gemeentelijke Accountantsorganisatie Den Haag | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 4.593 | 260 | 4.333 | N | ||
Begroting 2024 | 4.961 | 285 | 4.676 | N | ||
Resultaat | 368 | V | 25 | N | 343 | V |
Toelichting lasten en baten
De lasten worden gemaakt door het voeren van de accountantsorganisatie (personeel € 3,5 mln.) binnen de gemeente alsmede ook de opdrachten die extern worden uitgevoerd waarvoor de baten worden ontvangen.
Toelichting op financieel resultaat € 0,3 mln. V/I
Lasten: € 0,3 mln. V/I
De GAD heeft een positief resultaat ter grootte van € 0,3 mln. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan twee factoren:
Lagere Personeelslasten
Het niet direct kunnen aantrekken c.q. vervangen van medewerkers heeft in 2024 geleid tot lagere salariskosten dan aanvankelijk begroot.
Hoewel dit een tijdelijke verlichting van de lasten heeft opgeleverd in 2024, verwacht de GAD dat deze middelen in 2025 (nagenoeg) volledig zullen worden ingezet.
Hogere interne dekking
Door aanvullende behoeften binnen de gemeentelijke organisatie heeft een uitbreiding van de interne dienstverlening plaatsgevonden en zijn extra inkomsten gegenereerd.
Dit heeft per saldo tot een hoger lasten verlagend effect geleid dan aanvankelijk begroot.
Beide ontwikkelingen hebben gezamenlijk bijgedragen aan het positieve financiële resultaat van dit jaar.
Baten: € 0 mln.