Toelichting w-vragen per onderdeel
Bestrijding onveiligheid
Bestrijding onveiligheid
Wat hebben we bereikt?
Misdrijven en delicten in 2024
- In 2024 is het aantal geregistreerde misdrijven in Den Haag stabiel gebleven t.o.v. 2023 (3%). Ook landelijk is het aantal geregistreerde misdrijven stabiel.
- In 2024 waren er evenveel high impact crimes als in 2023 (1%). Het gaat om: woninginbraak, straatroven, overvallen en geweld. Het aantal straatroven steeg met 27%, (een toename van 38 registraties van straatroven). Deze stijging zet in na een dalende trend sinds 2020. Het aantal overvallen daalt wel t.o.v. 2023 (-9%, met 30 overvallen). Het totaal aantal woninginbraken is in 2024 stabiel gebleven t.o.v. 2023 (-3%). In totaal zijn 716 woninginbraken geregistreerd in 2024. Zowel het aantal pogingen tot woninginbraak als het aantal voltooide woninginbraken is stabiel gebleven (met -3% en -1% resp.). De afgelopen tien jaar is het aantal woninginbraken sterk afgenomen (met 73% tussen 2014-2024).
- Het aantal inbraken in garages en schuren is in 2024 met 29% gestegen ten opzichte van 2023.
- Het aantal geregistreerde geweldsdelicten is stabiel gebleven in 2024 (1%). Dit geldt zowel voor het aantal bedreigingen (0%) en het aantal mishandelingen (1%). De veelvoorkomende straat- en gelegenheidscriminaliteit is wederom stabiel gebleven (-1%) ten opzichte van 2023. Het aantal registraties van openlijke geweldpleging is in 2024 gestegen met 27% tot 168.
- In 2024 nam het aantal gevallen van digitale criminaliteit beperkt toe met 7%. Binnen deze delictsgroep is het aantal geregistreerde horizontale fraudes gestegen, met circa 17%.
- Op het vlak van zwaardere criminaliteit daalt het aantal levensdelicten wederom (-11%). Het aantal geregistreerde gevallen van drugshandel is gestegen met 34%, waar dit type delict in 2023 ook al een toename kende. Het aantal registraties van wapenhandel daalt in 2024 (-23%), na ook al een daling in 2023.
- In 2024 bleef het aantal overlastmeldingen stabiel (2%) opzichte van 2023. Het aantal registraties van overlast door verward en onbegrepen gedrag steeg licht. Dit is een trend die al langer zichtbaar is. Vanaf 2020 is er een toename van 31%. In absolute aantallen van 5457 registraties in 2020 naar 7125 registraties in 2024.
- Op basis van voorlopige cijfers geeft de politie aan binnen de gemeente Den Haag 101 incidenten met een explosief te hebben geregistreerd in 2024. In 2023 waren dit er 55.
Wat hebben we gedaan?
1.Gebiedsgerichte, integrale aanpak met een informatie-gestuurde, probleemgerichte inzet
De veiligheidsregisseurs hebben zich in 2024 in de acht stadsdelen ingezet om de systeemwereld van de gemeente en de leefwereld van de bewoners te verbinden. Het team veiligheidsregisseurs is in 2024 uitgebreid naar 13 fte. De Veiligheidsregisseurs hebben zich nog meer gericht op de toenemende ingewikkelde veiligheidsaandachtspunten in de stadsdelen. Bewoners en ondernemers werden actief betrokken bij de aanpak van deze problemen. Veel hiervan is terug te vinden in uitvoering van de (meerjarige) gebiedsaanpakken, zoals in Den Haag Zuid West, het programma actieplan Kust (RIS318201 ), en de investeringsgebieden Laak, Transvaal, Schilderswijk, Jan Luykenlaan/Van Baerlestraat, Duindorp, Rustenburg-Oostbroek, Weimarstraat/Beeklaan en Zevensprong (RIS307114 ).
De gebiedsgerichte Integrale Handhavingsacties zijn een Haags begrip. In 2024 hebben 15 Integrale Handhavingsacties plaatsgevonden. Tijdens deze grootschalige acties, zijn verschillende deelacties integraal uitgevoerd om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren. De nauwe samenwerking versterkt de slagkracht en het vertrouwen in de overheid dat we misstanden aanpakken. De deelacties zijn gericht op horeca, woningen, verkeer, openbaar vervoer en openbare ruimte. Meldingen en signalen uit de wijk zijn hierbij gecontroleerd. Integrale Handhavingsacties brengen overlastgevers en criminelen in beeld en leiden tot een gerichte aanpak in het betreffende gebied. Na een Integrale Handhavingsactie wordt altijd een communicatiebericht verstuurd met de resultaten van de actie. Bewoners en ondernemers reageren positief op deze acties.
Softdrugs, Alcohol en Bedel verboden
Een totaaloverzicht van de huidige softdrugs- alcohol- en bedelverbodsgebieden is te vinden op de website van de gemeente Den Haag: Gebieden met een alcohol-, softdrugs- of bedelverbod - Den Haag . De verboden hebben als doel om overlast door bedelen, alcohol- en/of softdrugsgebruik in de omgeving te voorkomen en waar nodig te bestrijden. Afhankelijk van de situatie, worden hiernaast ook andere maatregelen, zoals bijvoorbeeld een gebiedsverbod, outreachend jongerenwerk of zorgverleners ingezet om overlast te voorkomen. In 2024 zijn de overlastcijfers rond deze vormen van overlast stabiel gebleven.
In 2024 zijn er 59 individuele gebiedsverboden opgelegd waarbij er sprake was van overlast gerelateerd aan alcohol of bedelen.
2.Langdurige aanpak van ondermijning
Integrale aanpak ondermijning
In 2024 heeft de gemeente, samen met veiligheidspartners, gewerkt aan het signaleren, voorkomen en verstoren van ondermijning. Dit gebeurt via een (gebiedsgerichte) integrale aanpak, gericht op lokale problemen en specifieke doelgroepen. Aandachtsvelden zijn jonge aanwas, drugs, mensenhandel, malafide ondernemingen en risicobranches. Over de aanpak wordt de raad jaarlijks geïnformeerd middels de Haagse Aanpak Ondermijning (RIS321390). In de Haagse Driehoek (gemeente, politie en Openbaar Ministerie) is meerdere keren in 2024 gesproken over de aanpak van ondermijning. Bij het bespreken van thema's rondom “Preventie met gezag” sloot de rechtbank aan vanwege de wijkrechtbank in Moerwijk.
Informatieknooppunt
Signalen over mogelijke ondermijnende criminaliteit die bij de gemeente binnenkomen, worden verwerkt door het Informatie Knooppunt Ondermijning (IKO). Het IKO beoordeelt deze signalen en stuurt ze, al dan niet aangevuld met relevante informatie, door naar de juiste interne of externe partner voor verdere opvolging. In 2024 heeft het IKO bijvoorbeeld 702 Meld Misdaad Anoniem-signalen ontvangen en doorgezet. Daarnaast zijn 16 signalen in RIEC-verband behandeld.
Bewustwording en weerbaarheid
In 2024 hebben uiteenlopende activiteiten plaatsgevonden om bewustwording ten aanzien van ondermijnende criminaliteit te bevorderen. De activiteiten waren gericht op bewoners, ondernemers en professionals. Zo is de campagne “Af en Toe” (afentoe.nl) gelanceerd, om de impact van drugscriminaliteit aan recreatieve cocaïnegebruikers zichtbaar maken. Daarnaast organiseerde het IKO afgelopen jaar sessies voor accounthouders over ondermijning, met focus op informatiedeling, privacy en het proces van signaal tot casus. In samenwerking met het gemeentelijke bureau Integriteit werden workshops gegeven aan medewerkers van de Dienst Publiekszaken.
Haags Economisch Interventie Team (HEIT)
Het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) speelt een belangrijke rol in de aanpak van ondermijning en misstanden in de prostitutie, samen met partners zoals de politie, Belastingdienst en Omgevingsdiensten. Het team voert controles uit bij ondernemingen in verschillende sectoren en de prostitutiebranche. Vanwege personele krapte kon de politie tijdelijk geen medewerkers leveren, maar sinds september 2024 heeft het team 60 controles uitgevoerd in de horeca, detailhandel en automotive. Ook werden 218 controles uitgevoerd in de vergunde seksbranche en 47 in de niet-vergunde sector. Daarnaast hield het HEIT online toezicht op seksuele diensten via contactadvertenties.
Aanpak ondermijning in Scheveningen Haven
De ondermijningsaanpak in Scheveningen Haven is een gebiedsgerichte samenwerking tussen partners zoals politie, OM, RIEC, Douane, Koninklijke Marechaussee en het Havenbedrijf. In 2024-2025 werd het projectplan "Scheveningen Haven Weerbaar tegen Ondermijning" gepresenteerd, daarnaast werd de doorontwikkeling van "slimme" camera’s en het registratiesysteem voortgezet.
Haagse stratenaanpak tegen ondermijning
De Haagse Stratenaanpak tegen Ondermijning is een gebiedsgerichte aanpak die criminele en oneerlijke ondernemers uit bepaalde gebieden wil weren. Een belangrijk onderdeel is de vergunningplicht voor bedrijfsmatige activiteiten, inclusief de Bibob-toets. In 2024 werd artikel 2:98 APV gewijzigd en de Beleidsregel bedrijfsactiviteitenvergunning Den Haag 2024 (RIS319839 ) aangepast, waardoor de procedure voor nieuwe ondernemers is vereenvoudigd. De stratenaanpak loopt in de Weimarstraat/Beeklaan, de Jan Luykenlaan/Van Baerlestraat en is in 2024 uitgebreid naar de Goeverneurlaan. Hier moesten 96 ondernemingen een vergunning aanvragen.
Bibob
Het gemeentelijk bureau zorgt ervoor dat de gemeente geen criminaliteit faciliteert en tegelijkertijd ondernemers niet met onnodige administratieve lasten belast. Conform de Regeling Bibob heeft het bureau in 2024 naast de reguliere vergunningen voor horeca, slijterijen en seksinrichtingen, ook meer dan 300 andere overheidsbeslissingen aan een Bibob-toets onderworpen. In 2024 werden 9 vergunningen afgewezen na de Bibob-toets, in 22 gevallen werd een vergunning met bijzondere voorschriften verstrekt, 7 vergunningaanvragen werden stopgezet omdat de herkomst van geïnvesteerd geld niet aantoonbaar legaal was en 14 ondernemers trokken hun aanvraag in na vragen over hun financiering. Ook werd de Bibob-regeling geëvalueerd en geoptimaliseerd.
Mensenhandel
In 2024 hebben alle doorlopende acties uit het Actieprogramma Mensenhandel Den Haag 2020-2023 (RIS305595 ) doorgang gevonden. Daarnaast is het actieprogramma geëvalueerd (RIS319251 ). Voortbouwend op het vorige programma en met de bevindingen uit de evaluatie is als vervolg het Actieprogramma Mensenhandel 2025-2028 (RIS320843 ) opgesteld. Hierin wordt door middel van verschillende acties ingezet op kennis en inzicht, preventie, signalering, barrières, hulpverlening en ondersteuning.
Programma Preventie met Gezag
Het in 2023 gestarte programma Preventie met Gezag (PmG) (RIS314852 ) richt zich op het voorkomen dat jongeren uit Den Haag Zuidwest toetreden tot de (ondermijnende) criminaliteit of hier verder in afglijden. Het programma krijgt financiering vanuit het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) en is onderdeel van het Nationaal Programma Zuidwest. In 2024 gaf het programma uitvoering aan de pijlers: aanpak risicojeugd, aanpak jonge aanwas, doorgroeiers & harde kern en toegankelijke wijkrechtspraak met oplossingen voor multiproblematiek. In de Haagse Aanpak Ondermijning is in 2024 gerapporteerd over PmG.
Drugspanden
Bij drugscriminaliteit en overlastgevende deal- en gebruikerspanden kan de burgemeester het betreffende pand sluiten op grond van artikel 13b van de Opiumwet. In 2024 zijn op basis hiervan 28 panden gesloten, waarvan 25 woningen, 2 bedrijfspanden en 1 garage- of kelderbox. Ook zijn 6 horeca-inrichtingen gesloten op grond van artikel 13b van de Opiumwet. Daarnaast is ten aanzien van 4 woningen een last onder dwangsom opgelegd. In 15 gevallen (woningen) is een waarschuwing gegeven. De (nieuwe) jurisprudentielijn vraagt bij de toepassing van deze maatregel om een zorgvuldige uitvoering van de noodzakelijkheids- en evenredigheidstoets. Dit geldt in het bijzonder voor woningen. De nieuwe toepassingswijze van artikel 13b Opiumwet is in 2023 vastgelegd in een beleidsregel (RIS316433 ).
Heling
Het afgelopen jaar hebben de gemeentelijke handhavers samen met de politie circa 98 registercontroles uitgevoerd bij opkopers van tweedehands fietsen, juwelen, elektronica en voertuigen. Gebaseerd op de tot nu toe ontvangen rapportages zijn er in 2024 19 bestuurlijke waarschuwingen opgesteld en overhandigd aan opkopers die het register niet (correct) bijhielden. Een groot aantal registercontroles is echter in december uitgevoerd. Daarom zullen in begin 2025 nog ongeveer 20 bestuurlijke waarschuwingen opgesteld en overhandigd worden aan opkopers die het register niet (correct) bijgehouden hebben. Verder is er een voornemen tot sluiting uitgedaan richting een opkoper, zijn twee ondernemingen tijdelijk voor 1 maand gesloten en is een onderneming voor drie maanden tijdelijk gesloten.
3.Aanpak van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit
Lokale persoonsgerichte aanpak
De lokale persoonsgerichte aanpak, kortweg PGA lokaal, is in 2024 voortgezet. Tijdens de PGA lokaal-overleggen stellen de ketenpartners samen een plan van aanpak op. Met elkaar bekijken we welke passende interventies we kunnen inzetten.
In 2024 zijn totaal 283 jongeren besproken, omdat zij aangemeld zijn voor;
- high impact crimes (57 jongeren);
- drugscriminaliteit (65 jongeren);
- aangehouden met een (steek)wapen (51 jongeren);
- ernstige overlast veroorzaken in de openbare ruimte (90 jongeren);
- deelname aan overlastgevende jeugdgroep (20 jongeren besproken, van de groepsaanpak Heeswijkplein welke in 2023 is opgestart)
Helaas komt het ook voor dat gedurende de aanpak blijkt dat de jongere aan meerdere van bovengenoemde criteria voldoet. Voor bovenstaande cijfers hebben wij de reden van aanmelding geteld. De jongeren waarvan de reden van aanmelding niet voldeed aan de eerste drie criteria, zijn meegeteld met het criterium ernstige overlast veroorzaken in de openbare ruimte. De voorwaarde hier is wel dat aan het begin van de aanpak moet blijken dat de jongeren alsnog voldoen aan één van de aanmeldcriteria om validiteit van het bespreken te garanderen.
De interventie ImpACT (voorheen Top X team) kan vanuit PGA lokaal worden ingezet voor jongeren die actief zijn in de drugscriminaliteit. Kenmerkend voor deze interventie is de zeer intensieve ondersteuning en coaching die de jongeren krijgen. De focus van de interventie is in 2024 verschoven naar jongeren die dieper in de ondermijnende criminaliteit zitten, ook ligt de nadruk op jongeren die 18 jaar of ouder zijn omdat de problematiek onder deze doelgroep hardnekkiger is. Vanwege de intensiteit van de interventie kunnen maximaal 25 jongeren tegelijkertijd geholpen worden. Ondanks de complexe en vaak lastig bereikbare doelgroep, is de interventie bij bijna de helft van de 25 afgesloten trajecten in 2024 positief afgerond.
PGA lokaal verbindt de ketenpartners met elkaar en zorgt dat de plannen worden uitgevoerd. Het doel van elk plan van aanpak is de betreffende persoon weer op het goede spoor krijgen en daarmee de veroorzaakte overlast en/of criminaliteit terug te dringen en/of te voorkomen.
Binnen de wijken van Den Haag Zuidwest hebben we, met de middelen van Preventie met gezag, het netwerk uitgebreid om in 2024 meer jongeren te bespreken. De PGA lokaal is als reeds bestaande structuur een belangrijk onderdeel in de aanpak van jonge aanwas, (snelle) doorgroeiers en harde kern in de ondermijnende criminaliteit.
Aanpak problematische jeugdgroepen in Den Haag
De gemeente Den Haag richt zich actief op problematische jeugdgroepen. Onder regie van de gemeente wordt samen met ketenpartners voor elk groepslid een persoonlijk plan van aanpak opgesteld, met als uitgangspunt een combinatie van hulp, zorg en strafrecht. Daarnaast worden interventies ingezet gericht op de (online) omgeving, het doorbreken van groepsdynamieken en het voorkomen van nieuwe aanwas.
In 2024 waren er vier geprioriteerde aanpakken voor criminele jeugdgroepen. In totaal gaat het om 75 jongeren. Daarnaast is er één overlastgevende groep afgeschaald en zijn er twee overlastgevende jeugdgroepen aangemeld. Aanvankelijk is bij deze twee groepen ervoor gekozen om reguliere interventies te intensiveren, zoals het bespreken van de meest zorgelijke jongens in PGA lokaal of extra toezicht op kelderboxen. Begin 2025 wordt geëvalueerd wat de effecten van deze interventies zijn en of er meer nodig is.
De regionale aanpak gewelddadige en rivaliserende jeugd is in 2024 verder versterkt. Deze aanpak is een samenwerking met de politie, Openbaar Ministerie, Zorg- en Veiligheidshuis Haaglanden, gemeenten Delft, Zoetermeer en Den Haag (RIS314082 ). In deze aanpak zoeken we de verbinding zodat de samenhang bewaakt wordt tussen de individuele aanpakken, groepsdynamieken, trends en ontwikkelingen.
Aanpak jonge straatdealers
De burgemeester kan op basis van artikel 2:74 APV een last onder dwangsom opleggen aan jongeren tot 27 jaar die drugs verhandelen op straat. De last onder dwangsom wordt opgelegd in combinatie met een strafrechtelijk traject en een hulpverleningstraject. Het opleggen van deze sterk preventieve maatregel kan een stok achter de deur zijn om de jongere ertoe te bewegen hulpverlening te aanvaarden. Sinds 2023 wordt dit instrument structureel ingezet. De toepassingswijze van de last onder dwangsom bij jonge straatdealers is in 2023 in een beleidsregel vastgelegd (RIS315595 ). In 2024 zijn 33 lasten onder dwangsom opgelegd.
Aanpak van overlast en onveiligheid door verward gedrag
De burgemeester heeft de bevoegdheid personen met een psychische stoornis, verstandelijke beperking of psychogeriatrische aandoening in acute noodsituaties gedwongen verplichte zorg te laten ondergaan voor de duur van maximaal 3 werkdagen. De Wet verplichte ggz (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd) regelen de strenge voorwaarden van deze bevoegdheid. In 2024 heeft de burgemeester 536 crisismaatregelen opgelegd in het kader van de Wvggz. Daarnaast is 86 keer een last tot inbewaringstelling afgegeven volgens de Wzd.
4.Overige kerntaken openbare orde en veiligheid
Digitale veiligheid
Cybercriminaliteit
De misdrijfregistraties laten in 2024 een beperkte stijging zien in digitale criminaliteit. Er is slecht zicht op digitale criminaliteit waarschijnlijk omdat er nog weinig wordt gemeld. Het is belangrijk om hierop te blijven inzetten. De bestrijding en opsporing van digitale criminaliteit is lastig. Zo kent het internet geen fysieke of geografische grenzen. Het bereik is groot. Gemeenten kunnen vooral een rol spelen door in te zetten op versterking van weerbaarheid van bewoners en bedrijven.
Het pilotproject ‘Digitale veiligheid in de wijk’ is in 2020 gestart om de digitale weerbaarheid van inwoners en ondernemers in Den Haag te vergroten (RIS309242 ). Digitaal Ambassadeurs dragen in vier wijken in Den Haag bij aan de vergroting van de digitale weerbaarheid van hun buurtbewoners en buurtondernemers. Nadat het project door het Coronavirus tijdelijk heeft stilgelegen is dit project in 2023, dankzij financiering vanuit de Rijksoverheid, hervat. Een tijdelijke projectleider is vanuit deze financiering ingehuurd om burgers en ondernemers weerbaarder te maken tegen cybercriminaliteit. In 2024 is verder ingezet op dit project.
Naast het project ‘Digitale veiligheid in de wijk’ (RIS309242 ) is de samenwerking gezocht met andere gemeenten via het Regionaal Samenwerkingsverband Integrale Veiligheid (RSIV) en leerpunten uit dit project zijn met elkaar gedeeld. In samenwerking met bibliotheken wordt ook in 2024 aandacht gegeven aan digitale veiligheid. Er is ingezet op de preventie van 'babbeltrucs’ door een informatieve bijeenkomst te organiseren en het project Re-b00thcmp (zie: https://re-b00tcmp.nl/) heeft in het ADO stadion plaatsgevonden, beide in samenwerking met de digitaal wijkagenten van de politie. Verder heeft een verkenning plaatsgevonden om vanuit Hackshield samen met de digitaal wijkagenten de samenwerking met scholen aan te gaan.
Daarnaast is intern de samenwerking gezocht met het team Cyber Security die een focus hebben op de digitale veiligheid van ondernemers. Tijdens de ‘Cyber Security Week’ is gezamenlijk een abri campagne gestart om het bewustzijn van burgers en ondernemers op cyberveiligheid te vergroten en heeft de burgemeester twee aanjagers van digitale veiligheid in het zonnetje gezet.
Cybercrisis
Op basis van de Agenda Digitaal Veilig Den Haag (RIS311498 ) is een uitvoeringsprogramma 2023-2024 gestart om de digitale veiligheid van de stad te verhogen. De focus ligt daarbij op de digitale weerbaarheid van de lokale vitale processen en het unieke risicoprofiel van Den Haag als internationale stad van vrede & recht en de digitale dreiging die daarbij hoort.
Huiselijk geweld
In 2024 heeft de burgemeester 237 tijdelijk huisverboden opgelegd. Daarvan zijn 171 na tien dagen verlengd. Bij het opleggen van een tijdelijk huisverbod wordt direct een hulpaanbod gedaan aan alle betrokkenen. De periode van het huisverbod wordt gebruikt om hulpverlening te starten en goede veiligheidsafspraken voor de toekomst te maken. In 2024 is een werkwijze ontwikkeld om het tijdelijk huisverbod in te zetten vóórdat een acuut geweldsincident plaats heeft gevonden. De inspanningen om meer preventief te werken zijn veelbelovend en worden in 2025 voortgezet.
Vanaf september 2024 is het slachtofferdevice in Den Haag beschikbaar. Met behulp van deze interventie kan direct gewaarschuwd worden als de stalker te dicht in de buurt van het slachtoffer komt. Voorwaarde is dat de stalker onder elektronisch toezicht staat. De interventie is tot nu toe één keer ingezet. De landelijke pilot slachtofferdevice loopt tot eind 2025 door.
De inzet tegen dierenmishandeling en voor bewustwording van het verband tussen dierenmishandeling en huiselijk geweld in 2024 is gedetailleerd beschreven de Actieagenda dierenwelzijn (RIS320897 ) en de afdoening van de motie ‘Betrek ook dierenartsen bij de aanpak van dierenmishandeling en huiselijk geweld’ (RIS317566 ).
Seksbranche
Sekswerk
Met het Haagse sekswerkbeleid (RIS304625 ) wil de gemeente dat sekswerkers veilig, gezond en zonder stigma kunnen werken. Daarvoor is ook in 2024 ingezet op de zorg en dienstverlening van sekswerkers, een betere positie van sekswerkers en regulering, handhaving en het toezicht binnen de hele seksbranche.
In 2024 is de nota Sekswerk Den Haag ambtelijk voorbereid en geagendeerd voor het college. In de nota staan de actielijnen ter uitvoering van de ambitie dat Den Haag een stad wil zijn waarin sekswerkers veilig, gezond en zonder stigma kunnen werken. Ook is het de ambitie dat sekswerkers hun positie kunnen verbeteren. Misstanden, waaronder mensenhandel, worden hard aangepakt.
Toekomst raamsekswerk
In de brief Toekomst raamsekswerk (RIS318710 ) is de gemeenteraad geïnformeerd hoe het college invulling zal geven aan het voornemen uit het coalitieakkoord om te werken aan alternatieven voor het raamsekswerk waar dat op termijn gaat verdwijnen. Er worden één of meer pilots uitgevoerd waarbij wordt onderzocht welke vormen van sekswerk een daadwerkelijk alternatief zijn voor het raamsekswerk. Er is een opdracht uitgezet om bij alle stakeholders te informeren welke pilots wenselijk, haalbaar en veilig zijn. Daarnaast wordt gekeken naar ervaringen van andere gemeenten. Deze inventarisatie loopt op dit moment nog.
Vergunde branche
In 2024 hadden 61 seks- en escortbedrijven een exploitatievergunning inclusief een bedrijfsplan. Alle vergunningaanvragen waarvan de vierjarentermijn was verstreken, zijn getoetst op grond van de Wet Bibob. Daarnaast is er in de vergunde branche 1 bestuurlijke maatregel opgelegd en er zijn 3 waarschuwingen gegeven in verband met overtredingen van de APV.
Niet vergunde branche
Onder de niet vergunde seksbranche vallen onder andere niet vergunde erotische massageslons, sekswerk vanuit huis en hotels en niet vergunde escort. Ook in 2024 is er prioriteit gegeven aan het toezicht en de handhaving in dit deel van de seksbranche. Zo heeft het Haags Economisch Interventie Team (HEIT) doorlopend toezicht gehouden op onlineadvertenties van sekswerkers en is op zorgelijke signalen en meldingen geacteerd. Daarnaast heeft het HEIT het afgelopen jaar weer controles gedaan bij niet vergunde erotische massagesalons. Deze controles hebben in 2024 geleid tot 2 sluitingen van niet vergunde erotische massagesalons, waarvan één sluiting voor onbepaalde tijd is. Verder zijn er in 2024 in totaal 11 illegale seksinrichtingen in woningen gesloten, in 7 gevallen waarbij sprake was van een illegale seksinrichting is een last onder dwangsom opgelegd en in 3 gevallen is een waarschuwing gegeven. Daarbij is van belang dat door de strenge privacyregelgeving het toezicht en de handhaving nog steeds sterk beperkt is.
Landelijke wetgeving
Het wetsvoorstel Wet regulering sekswerk (Wrs) is met de val van Kabinet Rutte IV aangehouden. Met het aantreden van het nieuwe kabinet worden de regels uit de Wrs opnieuw bezien. Hierbij zal de minister ook het wetsvoorstel Wet gemeentelijk toezicht seksbedrijven (Wgts) betrekken. In afwachting hiervan heeft de G4 bij het ministerie van J&V opnieuw aandacht gevraagd voor het belang van een grondslag om gegevens van sekswerkers te kunnen verwerken.
Coffeeshops & aanpak overconcentratie coffeeshops
Coffeeshops
In 2024 telde Den Haag 36 coffeeshops. De coffeeshopbranche kenmerkt zich door kleinschaligheid, beheersbaarheid en transparantie. Dat is mede te danken aan het Haagse coffeeshopbeleid (RIS302478 ) met strikte handhaving van de AHOJG-criteria: geen affichering, geen harddrugs, geen overlast, geen verkoop aan jeugdigen onder de 18 jaar, geen grote hoeveelheden (Haagse gedoogbeleid ). Daarnaast stelt de gemeente lokale voorwaarden aan de ligging van de coffeeshops ten opzichte van scholen en aan de kwaliteit.
Aanpak overconcentratie coffeeshops
De overconcentratie van coffeeshops in het Zeeheldenkwartier en in de Weimarstraat en omgeving blijft een aandachtspunt. Exploitanten hebben de mogelijkheid om hun bedrijf te verplaatsen naar een passende locatie buiten deze gebieden. Passende locaties zijn echter lastig te vinden. In 2024 stond de aanpak van de overconcentratie aan coffeeshops hoog op de politieke agenda. De gemeente doet juridisch het maximale om tot een verplaatsing te komen. Op voorhand niet onhaalbare locaties worden aan de raad voorgelegd. In 2024 heeft dit geleid tot een positieve beginseluitspraak voor een verplaatsing van een coffeeshop uit de Weimarstraat. De ondernemer is op dit moment bezit met het traject ter voorbereiding op een aanvraag om een
omgevingsvergunning.
Vanuit de gemeente is nauw contact met de coffeeshopbranche. Daarbij komt ook de urgentie om tot verplaatsing te komen aan de orde en wordt actief meegedacht over initiatieven vanuit de branche. Hetzelfde geldt voor het waarborgen van de leefbaarheid rond de coffeeshops.
Demonstraties
Het aantal demonstraties blijft toenemen. In 2024 zijn in Den Haag circa 2000 demonstraties aangemeld. Indien onaangekondigde demonstraties, aanverwante manifestaties, eenmansprotesten, andere protestacties en herdenkingen hierbij worden opgeteld dan ligt het aantal vermoedelijk boven de 3000. Dit doet een steeds groter beroep op de capaciteit van de politie en de gemeente. Hierbij voegt zich dat niet alleen sprake is van een toename van het aantal demonstraties, maar dat ook een toename zichtbaar is van demonstraties die steeds complexer worden. Bij bepaalde groepen demonstranten is de aanhoudingsbereidheid groot en wordt het plegen van strafbare feiten niet geschuwd. Dit alles heeft in 2024 de beschikbare (politie)capaciteit enorm onder druk gezet. Dit is een zeer zorgelijke ontwikkeling.
Evenementen
In 2024 is een volledige evenementenagenda gedraaid. Nog altijd zijn de effecten van de coronapandemie voelbaar: de kosten van het organiseren van evenementen zijn blijvend fors toegenomen. In 2024 is om deze reden de trend waarneembaar dat organisatoren producties proberen te delen om zodoende de kosten te drukken. Ook heeft de schaarse politiecapaciteit een rol gespeeld in de gevoerde evenementenprocedures en moesten organisatoren zich zeer tijdig melden voor een plekje op het regionale evenementenoverzicht. Desondanks zijn in 2024 op succesvolle wijze 27 grootschalige publieksevenementen georganiseerd, waaronder het Life I Live Festival, het Bevrijdingsfestival en Live on the Beach. De vreugdevuren van Duindorp, Scheveningen en Laak zijn door de slechte weersomstandigheden één dag vervroegd, maar konden daardoor op een verantwoorde wijze plaatsvinden. De organisator van het vreugdevuur van Escamp hebben een alternatief voor het vreugdevuur geïnitieerd, namelijk een livestream via de social media. Hiernaast zijn in 2023 circa 800 kleinschalige (buurt)evenementen georganiseerd, waarvan er ruim 300 met een simpele melding zijn afgedaan.
Regionaal Informatie en Expertise Centrum Den Haag (RIEC DH)
Het RIEC DH is een samenwerkingsverband bestaande uit een flink aantal overheidsorganisaties. De Politie, het Openbaar Ministerie, Belastingdienst, FIOD, Douane, Kmar, NLA, IND en de NVWA Provincie en de gemeenten in de regio Den Haag werken samen onder de noemer ‘Eén coalitie tegen ondermijning’. Het RIEC DH richt zich op de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. Het RIEC DH verbindt informatie, expertise en krachten van de verschillende overheidsinstanties. Het RIEC DH ontvangt voornamelijk vanuit het ministerie van Justitie & Veiligheid bijdragen voor de bestrijding van de ondermijnende criminaliteit. De gemeente Den Haag faciliteert als centrumgemeente het RIEC DH met onder andere de financiële administratie en inkoop. Het RIEC Den Haag wordt bestuurd door een Regionale Stuurgroep RIEC, die bestuurlijk verantwoordelijk is voor het betreffende samenwerkingsverband RIEC.
Onderstaand de overall baten en lasten opgesplitst naar de 2 verschillende financieringsstromen.
Bedragen in € 1 | ||||
Bijdrage RIEC | Baten | Lasten | Uitkomst 2024 | |
RIEC regulier | 3.282.330 | 3.054.679 | 227.651 | V |
RIEC versterkingsgelden | 5.222.595 | 3.849.835 | 1.372.760 | V |
Saldo | 8.504.925 | 6.904.514 | 1.600.411 | V |
Overige kerntaken met bestaande rapportages
In het kader van een transparante financiële verantwoording treft u hier de overige kerntaken aan met een verwijzing naar een bestaande rapportage.
Wat heeft het gekost?
Bestrijding Onveiligheid | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 30.138 | 13.014 | 17.125 | N | ||
Begroting 2024 | 35.482 | 17.964 | 17.518 | N | ||
Resultaat | 5.343 | V | 4.950 | N | 393 | V |
Toelichting lasten en baten
Hier worden onder andere de personele lasten (€ 17,9mln.) verantwoord voor het uitvoeren van het veiligheidsbeleid, hierbij wordt ook capaciteit ingehuurd à € 1,7 mln. Daarnaast ook de beleidsmiddelen (€ 7,0 mln.) die worden ingezet voor het behalen van de beleidsdoelstellingen. Ook worden er inkomensoverdrachten/subsidies verstrekt voor € 3,1 mln. Daarnaast worden verschillende rijksregelingen (€ 11,6 mln.) (preventie met gezag, RIEC Den Haag, Bureau regioburgemeesters) verantwoord welke baten genereren en hiermee worden het grootste deel van de baten verklaart. Binnen de baten vallen ook de legesinkomsten van € 0,6 mln.
Toelichting op financieel resultaat
Lasten € 5,3 mln. V/I
Rijksregelingen € 5,0 mln. V/I
Voor verschillende onderwerpen (onder andere bestrijding ondermijning en radicalisering) wordt vanuit het rijk financiering beschikbaar gesteld. Deze bijdragen gelden vaak voor meerdere jaren en worden niet altijd conform de door het door het rijk opgelegde fasering gerealiseerd, terwijl deze wel op die manier in de begroting worden opgenomen. Dit leidt tot een neutraal resultaat verdeeld over een voordeel op de lasten en een nadeel op de baten van beide € 5,0 mln.
Diversen € 0,3 mln. V/I
Baten € 5,0 mln. N/I
Rijksregelingen € 5,0 mln. N/I
Voor verschillende onderwerpen (onder andere bestrijding ondermijning en radicalisering) wordt vanuit het rijk financiering beschikbaar gesteld. Deze bijdragen gelden vaak voor meerdere jaren en worden niet altijd conform de door het door het rijk opgelegde fasering gerealiseerd, terwijl deze wel op die manier in de begroting worden opgenomen. Dit leidt tot een neutraal resultaat verdeeld over een voordeel op de lasten en een nadeel op de baten van beide € 5,0 mln.
Strandveiligheid
Strandveiligheid
Wat hebben we bereikt?
De gemeente heeft de uitvoering van de strandbewaking als pluspakket ondergebracht bij de Veiligheidsregio Haaglanden (VRH). De VRH heeft van 1 mei tot en met 30 september gezorgd voor de strandbewaking van 11 kilometer Haags strand.
Wat hebben we gedaan?
Naast de inzet van lifeguards uit de eigen organisatie werkt de VRH samen met de Haagse Vrijwillige Reddingsbrigade. Het werk op het strand omvat preventief toezicht (o.a. het waarschuwen voor de gevaren van de zee), het redden van mensen uit zee en het verlenen van eerste hulp op het strand. Vanaf twee hoofdposten en twee subposten (waarvan 1 op ieder strandvlak) wordt door de lifeguards gewerkt. De VRH voorziet de lifeguards van voertuigen, vaartuigen en andere middelen voor het uitvoeren van hun taak op het strand.
In het afgelopen strandseizoen zijn 113 mensen (baders, zwemmers en watersporters) gered bij 92 acties. Daarnaast is 459 keer eerste hulp verleend.
Wat heeft het gekost?
Strandveiligheid | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 1.169 | 0 | 1.169 | N | ||
Begroting 2024 | 1.169 | 0 | 1.169 | N | ||
Resultaat | 0 | 0 | 0 |
Toelichting lasten en baten
Hier worden de lasten verantwoord die door de Veiligheidsregio Haaglanden worden gemaakt voor het uitvoeren van het strandveiligheidsbeleid.
Brandweer en rampenbestrijding
Brandweer en rampenbestrijding
Wat hebben we bereikt?
De Veiligheidsregio Haaglanden (VRH) is een bij wet verplichte gemeenschappelijke regeling en behartigt de belangen van de gemeente op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, en geneeskundige hulpverlening. De VRH bestaat uit de Brandweer, Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en Meldkamer Ambulancezorg (MKA).
Wat hebben we gedaan?
Brandweer Haaglanden levert 365 dagen per jaar, 24 uur per dag brandweerzorg in de regio Haaglanden. Brandweerzorg omvat brandbestrijding, maar ook waterongevallenbestrijding, incidentbestrijding gevaarlijke stoffen en technische hulpverlening en regiospecifieke taken (surf rescue team, brandweer riot team en quick resonse team). De brandweer beschikt hiervoor regionaal over 23 kazernes met vrijwilligers, beroeps of een combinatie daarvan. Zes van deze 23 kazernes liggen in Den Haag; deze Haagse kazernes zijn volledig ‘beroeps’. Naast de taken in het kader van incidentbestrijding, is risicobeheersing een andere hoofdtaak van de brandweer. Deze taak heeft o.a. als doel om brandincidenten te voorkomen of te beperken en kijkt naar de mogelijkheden voor een veilig en effectief brandweeroptreden.
De brandweer is in 2024 14.299 keer voor een incident in de regio Haaglanden gealarmeerd. In ruim de helft van de gevallen (8.224 keer) ging het om een alarmering in Den Haag. Ten aanzien van risicobeheersing heeft de brandweer adviezen aan de gemeente Den Haag gegeven op het gebied van objectveiligheid (1341 adviezen), gebruiksveiligheid (1718 adviezen) en omgevingsveiligheid (51 adviezen). Daarnaast zijn verschillende activiteiten uitgevoerd in het kader van bewustwording over brandveiligheid, waaronder schoolbezoeken, open dagen en voorlichtingen voor VvE’s, buurthuizen en woningcorporaties.
De GHOR werkt op het raakvlak tussen gezondheidszorg, veiligheid en openbaar bestuur. Hierbij coördineert en regisseert de GHOR de inzet van geneeskundige hulpdiensten bij opgeschaalde incidenten, rampen en crises. Om uitvoering te geven aan deze taken wordt samengewerkt met de geneeskundige keten, bestaande uit ambulancezorg, ziekenhuizen, huisartsen, GGD, GGZ en verpleeg- en verzorgingshuizen. De GHOR geeft ook geneeskundig en gezondheidskundig advies aan gemeenten over evenementen en grote bouwprojecten. In 2024 zijn er 235 geneeskundig en gezondheidskundig adviezen aan gemeenten binnen Haaglanden over evenementen gegeven.
Naast de dagelijkse hulpverlening staat in Haaglanden ook 365 dagen per jaar, 24 uur per dag een crisisorganisatie paraat voor de gevolgbestrijding van grote incidenten, rampen en crises. De verwoestende explosie aan de Tarwekamp op 7 december toonde het belang aan van een parate en professionele crisisorganisatie die onder moeilijke omstandigheden de gevolgen van de crisis heeft bestreden.
In het beleidsplan rampenbestrijding en crisisbeheersing heeft de VRH de speerpunten voor de periode van 2023-2026 beschreven. Er wordt vooral ingezet op het vergroten van de veerkracht van de crisisfunctionarissen en het versterken van de continuïteit van de crisisbeheersingsorganisatie. Daarnaast wordt er gewerkt aan een toegeruste en effectieve crisisbeheersingsorganisatie. In het kader van de voorbereiding op grote incidenten, rampen en crises worden regelmatig plannen gemaakt/geactualiseerd en beoefend. Ook risicovolle evenementen, zoals Prinsjesdag en Veteranendag, worden door de hulpdiensten individueel (monodisciplinair) en multidisciplinair voorbereid. In 2024 is in dit kader ook gestart met de voorbereiding op de NAVO-top die in 2025 plaatsvindt. Tot slot is geïnvesteerd in risicocommunicatie door o.a. het gebruik van HaaglandenVeilig.nl uit te breiden en meer in te zetten op doelgroepcommunicatie.
De VRH biedt jaarlijks hun meerjarenbegroting ter zienswijze aan bij de gemeenten (RIS319003 ). Tegelijk wordt het financieel jaarbericht over het voorgaande jaar voorgelegd aan de gemeenten.
Wat heeft het gekost?
Brandweer en rampenbestrijding | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 57.076 | 2.356 | 54.720 | N | ||
Begroting 2024 | 57.775 | 2.331 | 55.444 | N | ||
Resultaat | 699 | V | 25 | V | 724 | V |
Toelichting lasten en baten
Hier wordt aan de lastenkant de gemeentelijke bijdrage aan de Veiligheidsregio Haaglanden (€ 57,1 mln.) verantwoord inclusief ook de bijdrage die wordt geleverd aan de FLO regeling (€ 2,3 mln.) voor oud brandweermensen. De lasten worden gerealiseerd door een onttrekking uit de bestemmingsreserve voor deze FLO regeling.
Toelichting op financieel resultaat
Lasten € 0,7 mln. V/I
FLO regeling € 0,7 mln. V/I
Op de afrekening van de lasten voor het Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) 2024 is een voordeel ontstaan van € 0,7 mln. Deze lasten waren lager uitgevallen dan het voorschot dat was betaald.