Toelichting w-vragen per onderdeel
Onderwijsachterstandenbeleid en taal
Onderwijsachterstandenbeleid en taal
Wat hebben we bereikt?
In april 2022 heeft de raad de Haagse Educatieve Agenda 2022-2026 'Kiezen voor kansen’ vastgesteld (RIS311077 ). Het overkoepelende doel voor deze HEA is het bevorderen van kansengelijkheid voor alle kinderen en jongvolwassenen in Den Haag. In de HEA staan onderstaande 4 ambities centraal:
- Voldoende, bevoegde en bekwame onderwijsprofessionals.
- Optimale leer- en ontwikkelomgeving.
- De juiste ondersteuning en een passende plek voor alle kinderen en jongeren.
- Onderwijs dat bijdraagt aan de brede welvaart van Hagenaars.
2024 was het laatste volledige jaar waarin de middelen van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) konden worden ingezet. Het NPO wordt ingezet ten behoeve van het inlopen van onderwijsachterstanden als gevolg van de coronacrisis. Het gemeentelijke NPO-plan richt zich op onderstaande drie actielijnen (RIS310172 ) en loopt nog tot juli 2025:
- Versterken zorgstructuur in en om de school en voorkomen uitval.
- Impuls aan brede ontwikkeling.
- Investeren in (ondersteunend) personeel.
Wat hebben we gedaan?
De gemeente en schoolbesturen werken via de Haagse Educatieve Agenda samen aan het bevorderen van de kansengelijkheid in het onderwijs.
Ambitie 1 Voldoende bevoegde en bekwame onderwijsprofessionals
Uit de meting van Centerdata (oktober 2024) blijkt dat het lerarentekort in Den Haag in 2024 in het primair en voortgezet onderwijs is afgenomen met respectievelijk 3,4 en 4,9 procentpunt (zie “stand van zaken lerarentekort” (RIS320813 ). Echter, de tekorten zijn nog altijd groot en ongelijk verdeeld.
De gemeentelijke aanpak kende in 2024 drie speerpunten:
Professionals in en om de klas ondersteunen
- Eind 2023 werd, op aandringen van de G4 + Almere, door het ministerie van OCW besloten de Noodplannen Lerarentekort met anderhalf jaar te verlengen tot 2026. Dit heeft onder andere bijgedragen aan de organisatie van bovenschoolse coaching/begeleiding voor studenten, zij-instromers en starters en de inzet van meer onderwijsondersteunend personeel in Den Haag;
- In samenwerking met de schoolbesturen en de hogescholen zijn in 2024 extra scholingsmogelijkheden ontwikkeld voor onderwijsondersteuners en vakkrachten. 71 onderwijsondersteuners en 17 vakkrachten volgden een opleiding om hun didactische en pedagogische vaardigheden te verbeteren;
- 51 schoolleiders in het primair onderwijs hebben ondersteuning gekregen bij hun taken;
- Via het project Ambtenaar voor de klas hebben 24 ambtenaren een dagdeel per week ondersteuning geboden in Haagse klassen;
- 75 studenten en 46 scholen namen deel aan Studenten voor Educatie.
Een breed aanbod van opleidingen en bijscholingsmogelijkheden realiseren
- In schooljaar 2023/2024 zijn 76 nieuwe zij-instromers met een opleidingstraject gestart. Het stedelijke programma zij-instroom zag toe op een verbeterde toeleiding, begeleiding en inductie van startende zij-instromers;
- Met gemeentelijke subsidie zijn opleidingsscholen gerealiseerd, waarbinnen schoolbesturen, scholen en lerarenopleidingen intensief samenwerken om een duurzame inrichting van opleiding en professionalisering voor leraren te realiseren;
- 289 leraren namen deel aan het Haags Inductie Programma, een initiatief van de vier opleidingsscholen vo;
- In 2024 waren er in totaal 7 thematische leernetwerken actief, waarin onderwijsprofessionals van meerdere scholen en besturen deelnemen.
- Na afstemming met scholen en opleidingen is besloten geen individuele beurzen te verstrekken aan pabo-studenten (RIS319452 ). In plaats daarvan wordt bekeken of verdere uitrol van de Wijkaanpak Laak mogelijk is. Binnen de Wijkaanpak Laak namen in 2024 16 pabo-studenten deel aan een verdiepend opleidingsprogramma, toegespitst op de specifieke (onderwijs)situatie in Laak.
Een arbeidsmarktstrategie voor onderwijsprofessionals inzetten
- Namens de schoolbesturen voortgezet onderwijs in Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk spant De Rode Loper zich in voor de instroom van nieuwe leraren in het po, vo en mbo. De Rode Loper zag toe op de verstrekking van de Haagse Lerarenbeurs. In 2024 ontvingen 25 personen deze beurs. Ook is de jaarlijkse Haagse Banenmarkt georganiseerd;
- In het verlengde van de onlinecampagne Word Leraar in Den Haag, is in september 2024 gestart met de YouTube-serie Master or Disaster;
- Er waren in 2024 3.200 actieve accounts van de Haagse Lerarenpas;
- De ambitie om in voldoende huisvesting voor vitale beroepsgroepen te voorzien, waaronder leraren, is opgenomen in de Woonvisie 2040.
Ambitie 2 Optimale leer- en ontwikkelomgeving
Voorschoolse educatie
- Voorschoolse educatie voor Haagse doelgroepkinderen is vanaf 1 januari 2024 gratis geworden;
- Vanaf 1 juli 2023 hebben alle jonge kinderen in Zuidwest en Laak een automatische indicatie gekregen. Dit betekent dat al deze kinderen naar de voorschool kunnen (zie ook RIS312123 en RIS312124 );
- Vanaf 1 september 2023 zijn 9 peuterconsulenten aan het werk in Zuidwest, Transvaal en Laak. Zij benaderen ouders actief en helpen hen de weg naar de voorscholen te vinden;
- Er worden twee keer per jaar open dagen gehouden op de voorscholen in de stad om ouders laagdrempelig kennis te laten maken met voorschoolse educatie. De gemeente organiseert de communicatie rondom deze dagen en trekt hierin op met de sector;
- Uitbreiding van voorschoolse educatie op kinderopvanglocaties in Den Haag wordt gestimuleerd onder andere door actief te wijzen op de start- en uitbreidingssubsidie die de gemeente beschikbaar stelt. Deze subsidie is 15 keer aangevraagd in 2024. In 2023 werd de subsidie vijf keer aangevraagd.
- De inzet in 2024 heeft geleid tot een stijging in het bereik van doelgroepkinderen. In kwartaal 3 van 2024 is het stadsbrede bereik 69%. In kwartaal 1 van 2024 was het bereik 60%.
Gelijke kansen in het primair en voortgezet onderwijs
Kinderen en jongeren ontwikkelen zich het beste in een omgeving die hen uitdaagt op verschillende gebieden: op cognitief, sociaal-emotioneel én fysiek gebied. Voor veel kinderen is een optimale leer- en ontwikkelomgeving niet vanzelfsprekend. Daarom hebben we in 2024 de onderstaande interventies ingezet (RIS318873 en RIS318885 ).
- Met subsidies voor extra en intensieve leertijd en brede talentontwikkeling is er extra geïnvesteerd in po, vo en (v)so leerlingen uit minder kansrijke omgevingen. De activiteiten focusten zich op het verbeteren van de beheersing van de Nederlandse taal, het inhalen of voorkomen van achterstanden en het aanbieden van activiteiten die de talenten van de leerlingen breder ontwikkelen;
- In 2024 waren er 307 huiswerkplekken per week beschikbaar. Deze faciliteiten zijn bedoeld voor leerlingen die thuis geen goede studieplek hebben en minder of geen toegang hebben tot huiswerkbegeleiding hetzij thuis, hetzij op school;
- Er zijn 11 zomerscholen georganiseerd waaraan 24 scholen deelnamen;
- Schoolsportclubs worden georganiseerd door scholen voor leerlingen die niet kunnen deelnemen aan het reguliere sportaanbod vanwege verschillende beperkingen of gedragsstoornissen. In 2024 hebben 9 regionale expertisecentra een schoolsportclub georganiseerd.
- In totaal hebben 112 (po en vo) scholen met behulp van subsidie buitenschoolse activiteiten zoals schoolreisjes kunnen organiseren:
- Met de samenwerkingsovereenkomst Schoolveiligheid (RIS317222 ) en het Programma Netwerk Veilige School is ingezet op het versterken van het netwerk rondom scholen en het vergroten van kennis, om scholen te ondersteunen bij het creëren van een veilige omgeving voor leerlingen en onderwijsmedewerkers.
- Er is geïnvesteerd in extra (taal-)ondersteuning voor nieuwkomers in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Er zijn 32 basisscholen en 6 vo-locaties met Internationale Schakelklassen (ISK’s) beschikbaar voor nieuwkomers.
- 11 scholen hebben activiteiten georganiseerd om leerkrachten, ouders en leerlingen te ondersteunen bij de overgang naar het voortgezet onderwijs, zoals workshops voor leerlingen en een cursus voor ouders van groep 7 over de overgang van primair naar voortgezet onderwijs en kansen op de arbeidsmarkt.
Taal
De gemeente heeft uitvoering gegeven aan het Actieplan Taal met verschillende interventies passend onder de vier actielijnen; Samen signaleren, Samen met ouders, Samen Lezen en Samen aan de slag. Zie ook de Tussenevaluatie Actieplan Taal van december 2024 (RIS320868 ).
Ambitie 3 Een passende plek voor ieder kind
Met de juiste ondersteuning en passende plek vergroten we de onderwijskansen van leerlingen die ondersteuning bij hun ontwikkeling nodig hebben. Zo kunnen ook zij zich optimaal ontwikkelen en het diploma of certificaat halen dat past bij hun talenten en capaciteiten. Belangrijke resultaten op hoofdlijnen in 2024:
- De gemeente financiert de inzet van jeugdhulp in 9 startklassen in Den Haag (RIS317605 ); een voorziening voor 4- en 5-jarigen die door een specifieke ondersteuningsbehoefte niet direct op het reguliere onderwijs kunnen starten. Per klas is er ruimte voor 12 tot 15 kinderen.
- Om de overgang van kinderdagcentra (KDC) naar (speciaal) onderwijs te vergemakkelijken, draagt de gemeente bij aan de financiering van jeugdhulp-onderwijs arrangementen (JOA's), waarbij leerkrachten van het speciaal onderwijs (cluster 3) voor een dagdeel in de week op 5 Haagse KDC's en dagbehandelingscentra lesgeven.
- De gemeente ontwikkelde met de samenwerkingsverbanden passend onderwijs en gemeenten Rijswijk en Leidschendam-Voorburg een nieuwe versie van het Routeboek Verzuim en Thuiszitters . In dit vernieuwde routeboek is duidelijker beschreven wat onderwijs- en zorgprofessionals kunnen doen om een kind naar een passende plek te krijgen.
- De gemeente financierde de inzet van jeugdhulp als toevoeging aan het screeningsteam van Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH). Dit biedt een aanvulling qua capaciteit en expertise. Op deze manier kunnen er sneller toelaatbaarheidsverklaringen (TLV's) worden afgegeven voor kinderen die zijn aangemeld voor het speciaal onderwijs (cluster 3).
Ambitie 4 Onderwijs dat bijdraagt aan de brede welvaart van Hagenaars
Aansluiting onderwijs arbeidsmarkt en tegengaan stagediscriminatie
- De gemeente heeft in 2024 met mbo, hbo en wo onderwijsinstellingen samengewerkt om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en om stagediscriminatie tegen te gaan. Binnen de Haagse Aanpak Stagediscriminatie hebben de betrokken organisaties interventies ontwikkeld en zijn bijeenkomsten georganiseerd om van elkaar te leren. Daarbij is ingezet op het verhogen van meldingsbereidheid van studenten en het verminderen van handelingsverlegenheid van stageprofessionals.
- Met het programma Onderwijs-Arbeidsmarkt-Bedrijfsleven is gewerkt aan een sectorale aanpak om arbeidsmarkttekorten tegen te gaan (RIS320390 ). Samen met Museon-Omniversum is de pilot ‘beroepen van de toekomst' gestart, gericht op het enthousiasmeren van kinderen en jongeren voor maatschappelijk vitale sectoren.
Investeren in een divers aanbod van hoger onderwijs en (toegepast) onderzoek en in een aantrekkelijke studentenstad
- In 2024 is de samenwerking van de gemeente met de Haagse mbo, hbo en wo instellingen voortgezet. Afstemming heeft onder andere plaatsgevonden middels periodiek bestuurlijk overleg. Er zijn 5 subsidies toegekend gericht op onderwijsvernieuwing en onderzoekssamenwerking in de stad (RIS315516 ).
- Via het platform Student & Stad is inzet geleverd op het verbeteren van het studentenklimaat. In vier themateams is gewerkt aan studentenhuisvesting, studentenwelzijn, studentensport en marketing en communicatie. Ook zijn vanuit Platform Student & Stad de stadsbrede introductieweken Hi The Hague en andere studentenactiviteiten georganiseerd, zoals de jaarlijkse DJ contest en deelname aan het Bevrijdingsfestival.
- De gezamenlijke website ‘studeer in Den Haag’ biedt informatie over studeren en wonen in Den Haag. In 2024 is ROC Mondriaan aangesloten bij het Platform (RIS318663 ).
Volwasseneneducatie
- In 2024 verzorgde Taal+ school van ROC Mondriaan aan circa 7.750 deelnemers (2023: 7.250) lessen taal, rekenen en digitale vaardigheden voor Hagenaars die moeite hebben met basisvaardigheden. De lessen vonden plaats op de centrale locatie (Waldorpstraat) en op circa 50 locaties in de wijken: bij GJG's, basisscholen, voorscholen en buurt- en wijkcentra.
- Andere taalaanbieders en welzijnsorganisaties verzorgden taallessen en digitale vaardigheden voor onder andere kwetsbare doelgroepen. In totaal ging het om circa 1.450 lessen in groepsverband door vrijwilligers.
- Stichting Taal aan Zee verzorgde taallessen voor circa 800 deelnemers, grotendeels asielzoekers en vluchtelingen. Verder waren er circa 470 taalmaatjestrajecten en circa 400 deelnemers per week aan de inloop en conversatielessen in de bibliotheek. Aanbieders van dit laagdrempelige aanbod in 2024 waren stichtingen zoals Taal aan Zee, Vluchtelingenwerk, Gilde Den Haag, Stichting Yasmin en de bibliotheek.
- Met de inzet van aanvullende middelen voor de Haagse taalketenaanpak is in 2024 de inzet van taalcoördinatoren in de wijken vergroot en is door de Haagse taalketen een taalnetwerker aangesteld. De taalnetwerker draagt zorg voor betere samenwerking en verbinding tussen de partners in de stad, zoals met brugfunctionarissen en schoolmaatschappelijk werkers, re-integratiebureaus, centra voor Jeugd en Gezin en opbouwwerkers van Wijkz.
- In september 2024 werd de derde editie van het Glazen Radiohuis voor de regio Haaglanden georganiseerd in Delft, met als doel aandacht te vragen voor het onderwerp laaggeletterdheid om zo het bereik te verhogen. Het Glazen Radiohuis registreerde ruim 30.000 kijkers en luisteraars op haar website. Daarnaast waren de uitzendingen via lokale radio- en televisieomroep te volgen.
Wat heeft het gekost?
Onderwijsbeleid | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 91.336 | 58.227 | 33.109 | N | ||
Begroting 2024 | 99.304 | 64.833 | 34.471 | N | ||
Resultaat | 7.968 | V | 6.606 | N | 1.362 | V |
In 2024 is binnen Onderwijsbeleid € 91,4 mln. uitgegeven. Het grootste deel is besteed via subsidies en opdrachten op het gebied van Onderwijsachterstandenbeleid en taal (71 mln.) en het overige deel via Stedelijk Onderwijs en projecten (20,4 mln.)
De baten zijn ontvangen rijksmiddelen in de vorm van specifieke uitkeringen (SPUKS) voor de uitvoering van Onderwijsachterstandsbeleid en taal (€ 49,1 mln.), Educatie (€ 6,3 mln.), Nationaal Programma Onderwijs (€ 2,6 mln.) en Kansrijke Wijk (0,3 mln).
Financieel resultaat activiteit Onderwijsbeleid € 1,3 mln. V/I
Lasten: € 7,9 mln. V/I
Specifieke uitkering Onderwijsachterstandenbeleid en taal (OAB): € 5,5 mln. V/I
Op de uitvoering van de SPUK OAB is een onderbesteding die met name wordt veroorzaakt door het intensiveringstraject op dit gebied. De begroting was opgehoogd met het idee om in 2024 al extra activiteiten uit te voeren.
Er zijn minder extra activiteiten uitgevoerd vanwege de tijd die nodig was voor intensievere afstemming, of omdat ze incidenteel gefinancierd konden worden uit de SPUK om COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen in te halen
Daarnaast is er een onderbesteding van 2,2 mln. op het gebied van subsidies en opdrachten (96% is wel besteed).
Specifieke uitkering Kansrijke Wijk: 1,6 mln. V/I
De verdeling van deze middelen werd in het najaar bekend gemaakt waardoor er weinig tijd was om de middelen weg te zetten. Van de beschikbare 1,9 mln. is 0,3 mln. besteed in de vorm van subsidies.
Specifieke uitkering Regiodeal Zuidwest: 0,5 mln. V/I
In 2024 is gewerkt aan de subsidieregeling Wijkbedrijven en Instapeconomie (RIS319504) ten behoeve van initiatieven gericht op de wijkeconomie, mede gefinancierd uit de Regio Deal Zuidwest. De beoordeling van de aanvragen resulteerde in een beschikking voor vijf wijkbedrijven in november 2024. Hoewel de wijkbedrijven zijn gestart, worden de taallessen nog niet gegeven, omdat dit afhankelijk was van de opstart van de wijkbedrijven.
Gemeentelijke OAB en Stedelijk Onderwijs: 0,3 mln. V/I
Aan subsidies en opdrachten op het gebied van Stedelijk Onderwijs, schoolzwemmen en conciërgeregeling is een meer besteed en tegelijkertijd is er een onderbesteding op Gemeentelijk OAB en de voorschool voorziening peuter inclusief de vrijval van subsidies over oudere jaren waarvan is vastgesteld dat er minder . Dit resulteert in een voordeel van 0,3 mln. in totaal.
Baten: € 6,6 mln. N/I
Specifieke uitkering Onderwijsachterstandenbeleid en taal (OAB): € 4,7 mln. N/I
De baten volgen hier de lasten waardoor er een neutraal saldo is Het saldo op de specifieke uitkering Onderwijsachterstandenbeleid en taal (OAB) hoort resultaat neutraal te zijn. Echter door overheveling van middelen uit deze specifieke uitkering OAB naar andere programma’s, is er om administratieve redenen in 2024een saldo ontstaan van € 0,8 mln. (€ 5,5 mln. voordeel lasten en € 4,7 mln. nadeel baten) op de uitvoering van deze specifieke uitkering OAB op het programma Onderwijs. Deze onderbestedingen leiden samen tot € 4,7 mln. minder declarabele kosten op deze specifieke uitkering.
Resultaat Specifieke uitkering Kansrijke Wijk: 1,6 mln. N/I
De baten volgen hier de lasten waardoor er een neutraal saldo is.
Specifieke uitkering Regiodeal Zuidwest: 0,3 mln. N/I
Naast het feit dat er geen bestedingen zijn, was er ook cofinanciering van 0,2 mln. vanuit de gemeente begroot waardoor het resultaat van de baten afwijkt van het resultaat van de lasten.
Kinderopvang
Kinderopvang
Wat hebben we bereikt?
We hebben in 2024 voldaan aan de in de Wet kinderopvang gestelde eis dat alle (100%) voorzieningen voor kinderopvang, inclusief de gastouderbureaus, een inspectieonderzoek moeten hebben gehad. Ook zijn alle (100%) gastouders geïnspecteerd, dit is meer dan het wettelijk bepaalde minimum van 50%. Dit zullen we in de jaarverantwoording, die in april 2025 zal worden opgesteld, communiceren aan de Inspectie van het Onderwijs.
Wat hebben we gedaan?
- Alle 329 locaties voor dagopvang -inclusief 158 locaties met voorschoolse educatie-, 228 locaties voor buitenschoolse opvang en alle 5 in Den Haag gevestigde gastouderbureaus zijn in 2024 geïnspecteerd.
- Op 2 gastouders na, die tijdelijk niet werkzaam waren i.v.m. ziekte, zijn alle gastouders (227) die gedurende het hele jaar 2024 werkzaam waren geïnspecteerd, inclusief alle in 2024 nieuw gestarte gastouders.
- Naast de verplichte, reguliere inspectieonderzoeken hebben we de toezichthouders van GGD Haaglanden tweemaal opdracht gegeven om extra, incidentele inspectieonderzoeken te verrichten. Dit zijn verkorte inspectieonderzoeken gericht op de kwaliteitseisen die het allerbelangrijkst zijn voor de veiligheid van de kinderen; namelijk de groepsgrootte in verhouding tot het aantal aanwezige kinderen en de VOG's en diploma's van de pedagogisch medewerkers. In dit kader zijn zo'n 70 locaties (op basis van een steekproef gekozen) extra onderzocht.
- Het Haagse deel van het landelijk register kinderopvang is actueel gehouden en alle aanvragen voor toestemming tot exploitatie zijn binnen de gestelde termijnen afgehandeld.
- Per 1 juni 2024 zijn onze herziene beleidsregels handhaving kinderopvang gemeente Den Haag (RIS318830 ) in werking getreden. Deze herziening was nodig in verband met de in de loop der tijd gewijzigde de wet- en regelgeving en naar aanleiding van de ervaringen die door het team opgedaan zijn in de uitvoering van het op dat moment geldende beleid.
- Waar nodig is gehandhaafd (of is het handhavingstraject opgestart) indien uit een inspectierapport van de toezichthouder van GGD Haaglanden bleek dat er een tekortkoming op één of meerdere kwaliteitseisen was geconstateerd.
- We hebben houders van kinderopvangondernemers gedurende het hele jaar voorzien van actuele informatie en wijzigingen in de Wet kinderopvang middels nieuwsbrieven, (kennismakings-)gesprekken en een bijeenkomst in augustus 2024.
Wat heeft het gekost?
Kinderopvang | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 5.051 | 5.259 | 208 | V | ||
Begroting 2024 | 5.253 | 5.417 | 164 | V | ||
Resultaat | 202 | V | 158 | N | 44 | V |
Dit jaar is er aan de activiteit kinderopvang € 5,1 mln. besteed. Hiervan is €1,3 mln. besteed aan toezicht op de Kinderopvang (TOKIN) en € 1,2 mln. besteed aan apparaatslasten van onder meer de medewerkers handhaving, de handhavingsjuristen en de medewerkers register. De resterende lasten van € 2,5 mln. behoren tot het vastgoedbeheer van kinderopvanglocaties door de Centrale Vastgoedorganisatie (CVO).
De baten van € 5,3 mln. bestaan voor € 0,2 mln. uit opgelegde boetes, voor € 0,1 mln. aan opgelegde leges en voor € 4,9 mln. uit het vastgoedbeheer door de CVO.
Financieel resultaat kinderopvang € 0,04 mln. V/I
Lasten: € 0,2 mln. V/I
Overig: € 0,1 mln. N/I
Onderhoud Centrale Vastgoedorganisatie: € 0,3 mln. V/I
De uitgaven op onderhoud waren € 0,3 mln. lager dan begroot met diverse uiteenlopende oorzaken, zoals lager uitvallende kosten en langer durende of uitgestelde werkzaamheden door krapte op de arbeidsmarkt en langere levertijden. Voor nadere toelichting zie ook de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.
Baten: € 0,16 mln. N/I
Boetes handhaving Kinderopvang: € 0,1 mln. V/I
Het handhavingsproces is het afgelopen jaar geïntensiveerd, waarbij ook achterstallig werk is weggewerkt met als gevolg dat er voor een bedrag van € 0,1 mln. meer aan boetes is opgelegd.
Huuropbrengst Centrale Vastgoedorganisatie: € 0,26 mln. N/I
Een nadeel van € 0,26 mln. op huurbaten op rendabele panden kinderopvang is ontstaan door lagere bezettingsgraden.
Leerlingzaken
Leerlingzaken
Wat hebben we bereikt?
Het aantal meldingen door scholen van ongeoorloofd schoolverzuim is afgenomen. In het schooljaar 2023-2024 waren er 2.992 meldingen van wettelijk verzuim (16 uur ongeoorloofd verzuim in 4 weken). Het jaar daarvoor waren dat 3.162 meldingen. Er waren wel iets meer leerlingen met een schoolinschrijving en meer dan 4 weken aansluitend ongeoorloofd schoolverzuim: 253 kinderen ten opzichte van 229 in het jaar daarvoor.
Het aantal kinderen zonder schoolinschrijving nam toe. In het schooljaar 2023-2024 waren er 1.230 leer- en kwalificatieplichtige kinderen die op enig moment in het schooljaar geen schoolinschrijving hadden. Bij 649 kinderen duurde dit langer dan 3 maanden. Het jaar daarvoor waren er 971 kinderen die op enig moment geen schoolinschrijving hadden, waarvan 423 langer dan 3 maanden.
Het percentage voortijdig schoolverlaters is iets afgenomen van 2,91% (1.069 vsv-ers) op 1 oktober 2023 tot 2,85% (1.084 vsv-ers) op 1 oktober 2024. Dit is een voorlopig cijfer; het definitieve cijfer volgt in 2025.
Wat hebben we gedaan?
Het Routeboek verzuim en thuiszitters is uitgebreid, zodat duidelijker is wie wat doet als een kind verzuimt. De kern van het Routeboek is dat scholen, leerplicht en andere partners rondom de school nauw met elkaar samenwerken om schoolverzuim tegen te gaan en te voorkomen dat kinderen thuiszitten. De leerplichtambtenaar kan in gesprek gaan met leerling en ouders, hen motiveren, ondersteunen, waarschuwen of handhaven. De leerplichtambtenaar kan ook samenwerken met school, schoolmaatschappelijk werk, jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en samenwerkingsverband passend onderwijs. Bij kinderen zonder schoolinschrijving gaat het vaak om kinderen die naar Den Haag zijn verhuisd. In het schooljaar 2023-2024 waren dat veelal nieuwkomers. De leerplichtambtenaar probeert dan in contact te komen met ouders en te zorgen dat ouders hun kinderen aanmelden voor (nieuwkomers)onderwijs.
Het Jongerenpunt070, waar het VSV-team onderdeel van is, heeft in 2024 de begeleiding van jongeren van 16 tot 27 jaar voortgezet. Via de preventieve aanpak op de mbo-scholen en in de wijken wordt ingezet op het voorkomen van problemen en het versterken van de zelfredzaamheid van jongeren. Jongeren krijgen naast begeleiding naar een stage, opleiding, leerwerkplek of baan ook begeleiding op andere terreinen zoals financiën, wonen en zorg. Hiervoor werkt het Jongerenpunt070 nauw samen met veel partners in de stad. Het Jongerenpunt070 is zichtbaar en laagdrempelig aanwezig in de wijken, en bereikt jongeren ook via social media campagnes en events.
Wat heeft het gekost?
Leerlingzaken | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 9.453 | 3.768 | 5.685 | N | ||
Begroting 2024 | 10.154 | 3.696 | 6.458 | N | ||
Resultaat | 701 | V | 72 | V | 773 | V |
Dit jaar is aan de activiteit Leerlingzaken € 9,5 mln. besteed en voor € 3,8 mln. aan baten ontvangen. De bestedingen bestaan voor € 7,0 mln. uit apparaatslasten en voor € 2,0 mln. uitgaven voor de uitvoering van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC/VSV). Verder is voor € 0,4 mln. besteed aan zaken als aanschaf en onderhoud van hardware/software en onderzoek en advies. De baat betreft de rijksbijdrage voor de uitvoering van RMC/VSV.
Financieel resultaat activiteit Leerlingzaken € 0,8 mln. V/I
Lasten: € 0,7 mln. V/I
Leerlingzaken € 0,4 mln. V/I
Het voordeel zit in het verloop bij leerplicht en de verlate invulling van vacatures, mede vanwege onzekerheid over de dekking na 2024. Ook vallen de ICT kosten lager uit dan verwacht.
Specifieke Uitkering Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC/VSV) € 0,3 mln. V/I
De nabeschikking vanuit het Rijk voor 2024 is laat in het jaar ontvangen. Met een begrotingswijziging is de begroting opgehoogd, maar de werkelijke doorverdeling naar Leerlingzaken en de andere regiogemeenten heeft nog niet plaatsgevonden, waardoor de middelen nog niet konden worden besteed. Dit gebeurt in 2025.
Baten: € 0,1 mln. V/I
Overig € 0,1 mln. V/I
Leerlingenvervoer
Leerlingenvervoer
Wat hebben we bereikt?
De nieuwe verordening bekostiging leerlingenvervoer (RIS318880 ) is vastgesteld en sinds 1 oktober 2024 van kracht. Hiermee zijn er meer mogelijkheden om leerlingen te stimuleren om zelfstandig te (leren) reizen. Daarnaast is het digitale aanvraagformulier dat in 2023 was gerealiseerd, in 2024 gekoppeld aan het dossiersysteem. Dit bespaart tijd en vermindert fouten, terwijl een papieren optie beschikbaar blijft.
Wat hebben we gedaan?
Per augustus 2023 is het contract met de vervoerder voor de harmonisatie doelgroepenvervoer van start gegaan. Dit bracht de nodige knelpunten met zich mee. Zo werden de KPI's rondom stiptheid niet behaald wat resulteerde in vele klachten. De gecontracteerde vervoerscoördinator heeft hier tevens meerwerk aan gehad en ook meerkosten voor in rekening gebracht. Vervolgens zijn er vele intensieve gesprekken geweest met de opdrachtnemer om de dienstverlening te verbeteren. Ook vanuit de gemeente hebben wij maatregelen genomen om bij te dragen aan passend en veilig vervoer voor de leerlingen.
Zo hebben wij het reeds bestaande draaiboek aangaande de aanmeldingen bij de vervoerder herzien, waarmee een tijdige aanmelding van te rijden leerlingen wordt gewaarborgd. Tevens hebben wij extra belrondes uitgevoerd om ouders, die nog geen aanvraag hadden ingediend voor het volgende schooljaar, te motiveren zo spoedig mogelijk een aanvraag in te dienen.
Totaal aanvragen schooljaar 2023-2024: 2.204, waarvan 1.955 toegewezen.
Categorie | Totaal ingediend | Waarvan digitaal ingediend | Toegewezen | Afgewezen | Ingetrokken |
---|---|---|---|---|---|
Aangepast vervoer | 1698 | 37 | 1510 | 168 | 20 |
Vergoeding openbaar vervoer | 58 | 37 | 40 | 15 | 3 |
Vergoeding openbaar vervoer met begeleiding | 235 | 44 | 209 | 22 | 4 |
Vergoeding eigen vervoer | 213 | 48 | 196 | 12 | 8 |
Aantal bezwaarzaken:
Categorie | Totaal | Ongegrond | Herzieningen | Ingetrokken | Niet-ontvankelijk |
---|---|---|---|---|---|
Bezwaarzaken | 43 | 27 | 6 | 6 | 4 |
Wat heeft het gekost?
Leerlingenvervoer | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 11.274 | 0 | 11.274 | N | ||
Begroting 2024 | 10.895 | 0 | 10.895 | N | ||
Resultaat | 379 | N | 0 | 379 | N |
Aan het leerlingenvervoer is in 2023 € 11,2 miljoen besteed. Waarvan € 9,8 miljoen aan vervoersvoorzieningen, € 0,6 miljoen aan vervoerscoordinatie en € 0,8 miljoen aan apparaat- en overige lasten.
Financieel resultaat activiteit Leerlingenvervoer € 0,3 mln. N/I
Lasten: € 0,3 mln. N/I
Vervoersvoorzieningen: € 0,3 mln. N/I
Het nadeel op vervoersvoorzieningen bestaat uit een combinatie van gestegen gemiddelde kosten per rit en een hoger aantal ritten. Een deel hiervan bestaat ook uit extra lasten voor vervoerscoordinatie.
Onderwijshuisvesting
Onderwijshuisvesting
Wat hebben we bereikt?
In 2024 heeft de gemeente aanzienlijke vooruitgang geboekt in de huisvesting van het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. Dit is bereikt door de oplevering van meerdere renovatie- en nieuwbouwprojecten, evenals de implementatie van energiebesparende maatregelen.
De gemeente heeft de kwaliteit van de onderwijshuisvesting verbeterd door diverse scholen te renoveren en nieuw te bouwen. Daarnaast zijn scholen uitgebreid om meer leerlingen te kunnen huisvesten. Deze inspanningen zorgen voor moderne en veilige leeromgevingen. Op het gebied van duurzaamheid en energie-efficiëntie zijn er aanzienlijke stappen gezet. Scholen hebben energiebesparende maatregelen geïmplementeerd, wat bijdraagt aan lagere energiekosten en een verminderde ecologische voetafdruk.
Wat hebben we gedaan?
In 2024 zijn de volgende scholen opgeleverd:
- Renovatie als alternatief voor nieuwbouw SBO Het Mozaïek aan de Van den Eyndestraat 24;
- Vervangende nieuwbouw Insp. Blokpoelschool voor speciaal onderwijs aan de Twickelstraat 5;
- Vervangende nieuwbouw Dr. M.M. den Hertogschool voor basisonderwijs aan de Amalia van Solmsstraat 5;
- Uitbreiding Jan van Nassausschool voor basisonderwijs op de locatie Zaanstraat 25.
- Ingebruikneming voor John Dewey College voor havo en vwo op de locatie Vestaweg;
- Ingebruikneming voor basisschool Aida Elboogstraat 68 (medegebruik schoolgebouw van OBS De Baanbreker);
- Ingebruikneming voor de Aida College voor mavo, havo, vwo op de locatie Veluweplein 1;
- Ingebruikneming voor de Avicenna Lyceum voor mavo, havo, vwo op de locatie Zuidlarenstraat 6.
De volgende projecten zijn nog niet opgeleverd, maar zijn wel in uitvoering in 2024:
- Basisschool Toermalijn aan de Beeklaan 184;
- Onze Wereld basisschool aan de Brandtstraat 87 (uitbreiding);
- Montessori basisschool J.F. Kennedy aan Gradaland 5;
- Koos Meindertsschool voor basisonderwijs aan het A. Kortekaasplantsoen 125;
- Bezuidenhout Nutsbasisschool aan de Rooseboomstraat 10.
Daarnaast zijn in 2024 de volgende projecten afgerond, waarvoor gebruik is gemaakt van de gemeentelijke regeling cofinanciering van energiebesparende maatregelen en groen-blauwe schoolpleinen:
- Energiebesparende maatregelen het Gymnasium Haganum aan de Laan van Meerdervoort 57;
- Energiebesparende maatregelen aan het Maerlant Lyceum aan de J. Bildersstraat 11;
- Energiebesparende maatregelen aan de Vrije School aan de Abbenbroekweg 7;
- Energiebesparende maatregelen aan de Duinoordschool aan de Prins Mauritslaan 8;
- Energiebesparende maatregelen aan IVIO aan Laan van Poot 91.
Wat heeft het gekost?
Onderwijshuisvesting | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 48.780 | 12.807 | 35.973 | N | ||
Begroting 2024 | 49.332 | 8.532 | 40.800 | N | ||
Resultaat | 552 | V | 4.275 | V | 4.827 | V |
Aan onderwijshuisvesting is in 2024 € 48,8 mln. besteed. Dit heeft betrekking op:
- Vastgoedbeheer, € 21,5 mln.;
- Diverse – vaak wettelijk verplichte – taken zoals de onroerendezaakbelasting, huren, klokuurvergoedingen en overige (apparaat)kosten, € 14,6 mln.;
- Exploitatiekosten van de regeling cofinanciering energiebesparende maatregelen, € 1,7 mln.;
- Exploitatiekosten van het programma Onderwijshuisvesting, € 10,9 mln.;
De baten bij deze activiteit betreffen de onttrekking aan de reserve Onderwijshuisvesting exploitatiemiddelen, de reserve Duurzame Huisvesting Onderwijs en overige baten.
Financieel resultaat activiteit Onderwijshuisvesting € 4,8 mln. V/I
Lasten: € 0,6 mln. V/I
Onroerendezaakbelasting €0,3 mln. N/I
Het nadeel is te verklaren doordat de OZB hoger zijn uitgevallen dan verwacht.
Energetische verduurzaming: € 0,9 mln. V/I
Aan Cofinanciering van energiebesparende maatregelen is € 1,7 mln. uitgegeven. Dat is € 0,9 mln. lager dan dat er was begroot. Belangrijkste oorzaak is dat enkele projecten nog niet zijn afgerond en dat diverse eindafrekeningen nog in behandeling zijn. Normaliter is dit een neutraal resultaat, maar omdat deze reserve een einddatum heeft van 31-12-2024, valt het restant van de reserve vrij in het resultaat.
Baten: € 4,2 mln. V/I
Energetische verduurzaming: € 0,9 mln. N/I
De baten volgen hier de lasten waardoor er een neutraal saldo is.
Reserve duurzame huisvesting: € 5,1 mln. V/I
Vanwege het vrijvallen van de reserve voor duurzame huisvesting per 31 december 2024 is bij de begrotingsvoorbereiding het verzoek gehonoreerd om het saldo eind 2024 ad. €4,2 mln. te verdelen over 2025 t/m 2027.De opheffing is per abuis niet verwerkt waardoor de reserve is blijven bestaan. Daarom valt het gehele saldo nu vrij, maar zal het worden toegevoegd aan de reserve voor herfaseringen, waardoor het via onttrekkingen opnieuw beschikbaar wordt gesteld in de exploitatiebegroting van Onderwijs. De overige € 0,9 mln. valt vrij, omdat er minder is onttrokken in 2024 dan begroot.