Jaarverslag

Mobiliteit

Reserves, voorzieningen en investeringen

bedragen x € 1.000

Reserves (begroting vs. realisatie)

Begroting 2024

Rekening 2024

Saldo

Toevoeging

Onttrekking

Vrijval

Toevoeging

Onttrekking

Vrijval

afwijking

Centrum Noord

0

1.469

0

0

596

0

873

Parkeren en Handhaven

0

2.415

0

0

1.734

0

681

Totaal

0

3.884

0

0

2.330

0

1.554

 
Centrum Noord
Een aantal (deel)projecten is uitgesteld. Hierdoor is ook minder monitoring nodig geweest op het effect van deze projecten. Dit heeft geleid tot een lagere onttrekking aan de reserve.

Parkeren en handhaven
In 2024 zijn voor het programma parkeren € 0,7 mln. minder lasten gemaakt. Hierom is de reserve handhaven en parkeren minder onttrokken.

bedragen x € 1.000

Voorzieningen (begroting vs. realisatie)

Begroting 2024

Rekening 2024

Saldo

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

Toevoeging

Aanwending

Vrijval

afwijking

Voorziening Overige bedrijfsrisico's

0

0

0

197

0

0

197

Voorziening Parkeren

0

0

0

0

0

0

0

Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise

271

84

0

352

32

0

133

Totaal

271

84

0

549

32

0

330

Toelichting:
Geen afwijkingen > € 0,5 mln. op de voorzieningen in 2024 die toegelicht hoeven worden.

 bedragen x € 1.000 

Begroting 2024

Realisatie 2024

Afwijking

Investeringen

Totaal

Bijdragen
derden/ voorz.

Aandeel
gemeente

Totaal

Bijdragen
derden/ voorz.

Aandeel
gemeente

Totaal

Maatschappelijk nut:

2de watertoevoer (Rotterdamsebaan)

200

200

0

485

485

0

285

Busplatform Den Haag Centraal

0

0

1

1

1

Herinrichting Gedempte gracht

1.000

1.000

378

378

-622

Inrichting verkeer

0

0

0

2.231

2.231

0

2.231

Meerjarenplan Fiets

5.769

3.843

1.926

4.537

332

4.205

-1.232

Morgenstond Midden

36

36

2

2

-34

Netwerk Randstadrail

7.845

7.845

506

-268

774

-7.339

Noordwestelijke Hoofdroute

25

25

196

196

171

Parkeren openbare ruimte

2.406

2.406

1.457

1.457

-949

Economisch nut:

Bediencentrale (Rotterdamsebaan)

8.107

8.107

0

4.026

4.026

0

-4.081

Parkeergarages

520

520

619

619

99

DHNC Fietsenkelder 

1.703

1.703

0

0

0

-1.703

Immateriële vaste activa:

HOV verbinding - planuitwerking

0

0

2.676

3.038

-362

2.676

Onderdoorgang Hildebrandplein

681

681

185

185

-496

Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg

537

537

318

318

-219

Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong

343

343

284

284

-59

Totaal

29.172

13.853

15.319

17.901

9.844

8.057

-11.271

Bediencentrale (Rotterdamsebaan)
De afronding van het ontwerp van de afbouw, gebouwinstallaties en de objectgebonden installaties heeft meer tijd gevraagd dan verwacht. Hierdoor schuift de uitvoering van de herinrichting van de openbare ruimte rondom de bediencentrale naar 2025. Verder is er tegen omgevingsvergunning voor de plaatsing van de radarmast een juridische procedure gestart. Hierdoor is radarmast in 2024 niet geplaatst. De uitkomst van de procedure is dat de gemeente in het gelijk is gesteld. De mast wordt in 2025 geplaatst.

Herinrichting gedempte gracht
Door onder andere capaciteitsproblemen en meer afstemmingstijd met de stakeholders is het niet gelukt om in 2024 het project uit te voeren binnen het aangewezen tijdsvenster. Begin 2025 wordt een nieuw tijdsvenster toegewezen en wordt het project uitgevoerd.

Fietsenkelder DHNC
Vanwege de ontwikkeling/bouw bovenbouw KJ Plein (GREX) is de fietsenkelder in 2024 gesloten geweest. De (rest)werkzaamheden aan de fietsenkelder zijn hierdoor uitgesteld naar 2025/2026.

Meerjarenplan fiets
Enkele fietsprojecten (o.a. Ypenburg-Vlietzone en Schilderswijk-Moerweg Hoefkade) zijn vertraagd naar 2025/2026. Belangrijkste redenen hiervoor zijn dat er niet voldoende capaciteit is om de projecten uit te voeren en langere voorbereidingstijd van de projecten. Het project Javastraat/Scheveningseweg-Zeestraat is meer gerealiseerd, met name als gevolg van de strengere eisen voor de hinder en zijn er meer verkeersmaatregelen nodig. Per saldo is er een afwijking van circa € 1,2 mln. op de fietsprojecten.

Invoer nieuwe tram Haagse regio (Netwerk Randstadrail)
Door (aanvullende) bijdragen/afrekeningen met andere investeringsprojecten (o.a. vervanging riolering) en afrekening met de HTM (naar exploitatie) komt de (bruto)investering 2024 lager uit.

Parkeren in openbare ruimte
Bij de uitvoering van de werkzaamheden van het project Bezuidenhout Oost, fase 3 heeft de aannemer vertraging opgelopen, onder andere doordat de kwaliteit van het aangelegde werk in eerste instantie niet voldoende was en opnieuw uitgevoerd moesten worden. Eind 2024 is overeenstemming bereikt met de aannemer over de afronding van het werk. Hierdoor is vertraging opgelopen in de uitvoering van het project.

HOV verbinding - planuitwerking
HOV De Vlietlijn was in de begroting opgenomen als exploitatieproject i.p.v. investeringsproject en daarom niet opgenomen in het investeringsoverzicht. De voorbereidingskosten 2024 zijn wel als investering verantwoord.

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2025 13:55:11 met de export van 05/21/2025 10:30:25