Reserves, voorzieningen en investeringen
bedragen x € 1.000 | |||||||
Reserves (begroting vs. realisatie) | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Saldo | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toevoeging | Onttrekking | Vrijval | Toevoeging | Onttrekking | Vrijval | afwijking | |
Centrum Noord | 0 | 1.469 | 0 | 0 | 596 | 0 | 873 |
Parkeren en Handhaven | 0 | 2.415 | 0 | 0 | 1.734 | 0 | 681 |
Totaal | 0 | 3.884 | 0 | 0 | 2.330 | 0 | 1.554 |
Centrum Noord
Een aantal (deel)projecten is uitgesteld. Hierdoor is ook minder monitoring nodig geweest op het effect van deze projecten. Dit heeft geleid tot een lagere onttrekking aan de reserve.
Parkeren en handhaven
In 2024 zijn voor het programma parkeren € 0,7 mln. minder lasten gemaakt. Hierom is de reserve handhaven en parkeren minder onttrokken.
bedragen x € 1.000 | |||||||
Voorzieningen (begroting vs. realisatie) | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Saldo | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toevoeging | Aanwending | Vrijval | Toevoeging | Aanwending | Vrijval | afwijking | |
Voorziening Overige bedrijfsrisico's | 0 | 0 | 0 | 197 | 0 | 0 | 197 |
Voorziening Parkeren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise | 271 | 84 | 0 | 352 | 32 | 0 | 133 |
Totaal | 271 | 84 | 0 | 549 | 32 | 0 | 330 |
Toelichting:
Geen afwijkingen > € 0,5 mln. op de voorzieningen in 2024 die toegelicht hoeven worden.
bedragen x € 1.000 | |||||||
Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking | |||||
Investeringen | Totaal | Bijdragen | Aandeel | Totaal | Bijdragen | Aandeel | Totaal |
Maatschappelijk nut: | |||||||
2de watertoevoer (Rotterdamsebaan) | 200 | 200 | 0 | 485 | 485 | 0 | 285 |
Busplatform Den Haag Centraal | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | ||
Herinrichting Gedempte gracht | 1.000 | 1.000 | 378 | 378 | -622 | ||
Inrichting verkeer | 0 | 0 | 0 | 2.231 | 2.231 | 0 | 2.231 |
Meerjarenplan Fiets | 5.769 | 3.843 | 1.926 | 4.537 | 332 | 4.205 | -1.232 |
Morgenstond Midden | 36 | 36 | 2 | 2 | -34 | ||
Netwerk Randstadrail | 7.845 | 7.845 | 506 | -268 | 774 | -7.339 | |
Noordwestelijke Hoofdroute | 25 | 25 | 196 | 196 | 171 | ||
Parkeren openbare ruimte | 2.406 | 2.406 | 1.457 | 1.457 | -949 | ||
Economisch nut: | |||||||
Bediencentrale (Rotterdamsebaan) | 8.107 | 8.107 | 0 | 4.026 | 4.026 | 0 | -4.081 |
Parkeergarages | 520 | 520 | 619 | 619 | 99 | ||
DHNC Fietsenkelder | 1.703 | 1.703 | 0 | 0 | 0 | -1.703 | |
Immateriële vaste activa: | |||||||
HOV verbinding - planuitwerking | 0 | 0 | 2.676 | 3.038 | -362 | 2.676 | |
Onderdoorgang Hildebrandplein | 681 | 681 | 185 | 185 | -496 | ||
Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg | 537 | 537 | 318 | 318 | -219 | ||
Vereenvoudiging verkeersstromen 7-sprong | 343 | 343 | 284 | 284 | -59 | ||
Totaal | 29.172 | 13.853 | 15.319 | 17.901 | 9.844 | 8.057 | -11.271 |
Bediencentrale (Rotterdamsebaan)
De afronding van het ontwerp van de afbouw, gebouwinstallaties en de objectgebonden installaties heeft meer tijd gevraagd dan verwacht. Hierdoor schuift de uitvoering van de herinrichting van de openbare ruimte rondom de bediencentrale naar 2025. Verder is er tegen omgevingsvergunning voor de plaatsing van de radarmast een juridische procedure gestart. Hierdoor is radarmast in 2024 niet geplaatst. De uitkomst van de procedure is dat de gemeente in het gelijk is gesteld. De mast wordt in 2025 geplaatst.
Herinrichting gedempte gracht
Door onder andere capaciteitsproblemen en meer afstemmingstijd met de stakeholders is het niet gelukt om in 2024 het project uit te voeren binnen het aangewezen tijdsvenster. Begin 2025 wordt een nieuw tijdsvenster toegewezen en wordt het project uitgevoerd.
Fietsenkelder DHNC
Vanwege de ontwikkeling/bouw bovenbouw KJ Plein (GREX) is de fietsenkelder in 2024 gesloten geweest. De (rest)werkzaamheden aan de fietsenkelder zijn hierdoor uitgesteld naar 2025/2026.
Meerjarenplan fiets
Enkele fietsprojecten (o.a. Ypenburg-Vlietzone en Schilderswijk-Moerweg Hoefkade) zijn vertraagd naar 2025/2026. Belangrijkste redenen hiervoor zijn dat er niet voldoende capaciteit is om de projecten uit te voeren en langere voorbereidingstijd van de projecten. Het project Javastraat/Scheveningseweg-Zeestraat is meer gerealiseerd, met name als gevolg van de strengere eisen voor de hinder en zijn er meer verkeersmaatregelen nodig. Per saldo is er een afwijking van circa € 1,2 mln. op de fietsprojecten.
Invoer nieuwe tram Haagse regio (Netwerk Randstadrail)
Door (aanvullende) bijdragen/afrekeningen met andere investeringsprojecten (o.a. vervanging riolering) en afrekening met de HTM (naar exploitatie) komt de (bruto)investering 2024 lager uit.
Parkeren in openbare ruimte
Bij de uitvoering van de werkzaamheden van het project Bezuidenhout Oost, fase 3 heeft de aannemer vertraging opgelopen, onder andere doordat de kwaliteit van het aangelegde werk in eerste instantie niet voldoende was en opnieuw uitgevoerd moesten worden. Eind 2024 is overeenstemming bereikt met de aannemer over de afronding van het werk. Hierdoor is vertraging opgelopen in de uitvoering van het project.
HOV verbinding - planuitwerking
HOV De Vlietlijn was in de begroting opgenomen als exploitatieproject i.p.v. investeringsproject en daarom niet opgenomen in het investeringsoverzicht. De voorbereidingskosten 2024 zijn wel als investering verantwoord.