Toelichting w-vragen per onderdeel
Participatie
Participatie
Wat hebben we bereikt?
In 2024 werkte de gemeente Den Haag samen met inwoners, ondernemers en organisaties aan 58 projecten om de stad leefbaarder en beter te maken. Ideeën en oplossingen van stadgenoten zijn belangrijk, omdat ze bijdragen aan sterkere en beter afgestemde plannen. Daarom werkt de gemeente samen met inwoners aan de toekomst van de stad. In 2024 was Haags Samenspel betrokken bij de participatie van 58 projecten. Ook zijn er in 2024 betere (digitale) mogelijkheden gemaakt voor participatie. Zo is het makkelijker voor inwoners om invloed uit te oefenen op plannen. Ze doen dat in hun eigen tijd en plaats.
We hebben een nieuwe Inspraak- en Participatieverordening en een handboek gemaakt.
Het nieuwe participatiebeleid verbetert de participatie. Bijvoorbeeld omdat het nu inclusiever en transparanter is. In 2024 is de nieuwe Haagse participatieverordening aan de raad aangeboden. De verordening is samen met de stad, het college, de raad en de ambtelijke organisatie gemaakt.
Wat hebben we gedaan?
We ontwikkelen en ondersteunen participatie
We ontwikkelen en ondersteunen het participatiebeleid en de uitvoering. We bouwden in 2024 verder aan de eigen kennis en kunde. Ook maakten we trainingen, regels en hulpmiddelen voor betere participatie.
We stimuleren betrokkenheid van bewoners voor hun straat of wijk
Dit lukt door bewonersinitiatieven te ondersteunen die kleine leefbaarheidproblemen oplossen. Ook ondersteunen we gebiedsgerichte sociale en maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan de leefbaarheid en bewonersparticipatie. Samen met bewoners, ondernemers en anderen in de wijk worden in de wijkagenda’s de belangrijkste thema's en acties benoemd.
De concrete resultaten uit 2024 zijn:
· we begeleidden 58 gemeentelijke projecten en verbeterden zo de participatie;
· 24 projecten hiervan zijn al vóór 2024 opgestart;
· er is een basistraining en er zijn trainingen op maat voor ambtenaren;
· met de Haagse Hogeschool zijn 6 onderzoeken opgestart over de Haagse participatie;
· de participatieparagraaf bij raadsvoorstellen is geïntroduceerd;
· portal Open Stad is verder ontwikkeld (digitale participatie);
· expertise bij de gebiedsontwikkelingen is vergroot met het maken van de Participatiegids;
· de participatie binnen de Omgevingswet is doorontwikkeld;
· organisatie en nazorg van het derde Haagse Stadmakersfestival op 15 november;
· de nieuwe Inspraak- en Participatieverordening Den Haag 2024 (RIS319848 );
· het organisatie-brede participatiebeleid – Handboek voor Samenwerking met de stad - en de bijhorende instrumenten.
Maatschappelijke initiatieven en sociale initiatieven
Middels subsidies zijn in 2024 onder andere bewonersactiviteiten, vrijwilligersorganisaties, bewonersorganisaties en sociale initiatieven ondersteund.
Nieuwe subsidieregelingen
Ook zijn twee nieuwe subsidieregelingen vastgesteld:
· de subsidieregeling voor sociale initiatieven in de wijk (RIS 318473) en
· de subsidieregeling Haags vieren in de wijk (RIS 320419).
Aanwezig in de stad
Tijdens de Klimaatweek en op andere momenten waren we in de stad aanwezig. Om mogelijke initiatiefnemers op gebied van duurzaamheid te helpen bij het zoeken naar deelnemers. Ook waren er twee netwerkbijeenkomsten voor duurzame plannen in de wijk. Dit leidde tot ongeveer 40 aanvragen voor subsidie. Ook bereikten we ondernemers en maatschappelijke instellingen. Daarvoor organiseerden we activiteiten voor specifieke branches of ‘kringen’. Ook boden we ze een maatwerkscan aan.
Het Stadmakerfestival ondersteunt initiatieven uit de stad
Het Stadmakerfestival is een jaarlijks evenement. Hiermee erkennen en ondersteunen we de plannen uit de stad. Ook opstartende plannen die gaan over duurzaam gedrag zijn weer ondersteund in 2024. Daarnaast hielpen we bestaande plannen en projecten verder op weg.
Het thema was ‘Den Haag, zachte stad’. Hier waren 350 maatschappelijke initiatiefnemers aanwezig. Zij vertelden elkaar over thema’s als het uitdaagrecht en hoe je effect kunt hebben in de stad
Wat heeft het gekost?
Participatie | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 14.249 | 355 | 13.894 | N | ||
Begroting 2024 | 15.391 | 326 | 15.065 | N | ||
Resultaat | 1.142 | V | 29 | V | 1.171 | V |
De lasten bestaan uit:
· € 10,1 mln. t.b.v. de uitvoering
· € 4,2 mln. t.b.v. personeelslasten.
De baten bestaan uit:
· € 0,4 mln. huuropbrengsten van panden.
Financieel resultaat Participatie € 1,2 mln. V/I
Lasten: € 1,1 mln. V/I
Subsidies € 0,8 mln. V/I
Op diverse subsidieregelingen is een lichte onderuitputting door achterblijven van aanvragen. Tevens is er onderuitputting doordat de subsidieregeling ‘Haags Vieren’ pas in november 2024 gereed kwam.
Huisvesting € 0,2 mln. V/I
Er zijn minder uitgaven geweest voor onderhoud
Overig € 0,1 mln. V/I
Integraal gebiedsgericht werken
Integraal gebiedsgericht werken
Wat hebben we bereikt?
De doelstelling van het programma Wijkgerichte aanpak en investeringen is om in alle Haagse wijken samen met bewoners, ondernemers en partners de leefbaarheid en veiligheid te vergoten en te verbeteren (wijkagenda’s) en extra inzet te plegen in de wijken waar de leefbaarheid onder druk staat (investeringsgebieden). Het resultaat is dat er vanaf 2020 tot en met 2024 44 wijkagenda's zijn opgesteld. Waarvan er 13 in 2024 zijn opgeleverd.
De volgende wijken zijn in 2024 afgerond:
- Rivierenbuurt
- Oude centrum
- Kortebos
- Wateringseveld
- Bezuidenhout Midden Oost
- Kijkduin/Ockenburg/Bohemen/Meer en Bos
- Statenkwartier
- Noordelijk Scheveningen
- Duttendel/Wittenbrug
- Van Stolkpark
- Zorgvliet
- Heesterbuurt
- Regentesse Valkenboskwartier
De objectieve data (indicatoren) en belevingsdata van bewoners worden geïntegreerd om te komen tot een Staat van de wijk voor de gehele gemeente. Dit biedt inzicht in de situatie per wijk en ondersteunt verdere vergelijkingen en voortgangsmetingen.
Er is extra inzet gepleegd het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid in de investeringsgebieden. Dit is gebeurd op de bestaande investeringsgebieden Duindorp, Kaapseplein en omgeving, Laak, Zevensprong/Weimarstraat/Beeklaan, JanLuykenlaan/Van Baerlestraat) en bij actieplan Kust. Voor de nieuw toegevoegde investeringsgebieden Rustenburg-Oostbroek, Schilderswijk en Transvaal worden in 2025 samen met wijkbewoners, ondernemers en wijkpartners de actie(meerjaren)plannen opgesteld.. Het afwegingskader, om te komen tot nieuwe investeringsgebieden en wijken waar een extra impuls aangegeven kan worden door middel van een wijkagenda+, is opgesteld en wordt begin 2025 vastgesteld door het college.
Wat hebben we gedaan?
Voor 13 wijken is via een participatief traject een wijkagenda en bijbehorend uitvoeringsplan opgesteld, waaraan verschillende gemeentelijke diensten en programma’s hebben bijgedragen. Het programma heeft een nieuwe enquêtetool ontwikkeld die bijdraagt aan de bevordering van burgerparticipatie. De wijkagenda’s en uitvoeringsplannen zijn onderdeel van de jaarlijkse gemeentelijke beleid-en uitvoeringscyclus, en de voortgang van de uitvoeringsplannen wordt halfjaarlijkse besproken in het College.
De Voortgang 2023 en 2024 Programma Wijkgerichte aanpak en investeringen is begin 2025 aan uw raad aangeboden. Deze rapportage beschrijft de uitgevoerde activiteiten om de doelen van wijkagenda's te halen. Ook wordt ingegaan op de resultaten van de inzet op investeringsgebieden.
In 2024, doorlopend in 2025, is het instrumentarium verder geprofessionaliseerd. Dit zorgt ervoor dat de voortgang van de uitvoering en de resultaten efficiënt gemonitord gaan worden. Dit maakt het mogelijk de raad komende jaren adequaat te informeren over input, output en outcome. De raad is toegezegd dit jaar het instrument wijkagenda te evalueren. Het evaluatierapport wordt eind 2025 aan de raad aangeboden.
Wat heeft het gekost?
Integraal gebiedsgericht werken | Bedragen x €1.000 | |||||
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 11.846 | 1.927 | 9.919 | N | ||
Begroting 2024 | 16.148 | 4.247 | 11.901 | N | ||
Resultaat | 4.302 | V | 2.320 | N | 1.982 | V |
De lasten bestaan uit:
· € 7,1 mln. de uitvoeringslasten
· € 2,6 mln. dotatie reserve investeringsgebieden
· € 2,1 mln. personeelslasten.
De baten bestaan uit:
· € 0,2 mln. onttrekking reserve Regiodeal Zuidwest
· € 1,6 mln. onttrekking reserve investeringsgebieden
· € 0,1 mln. overig.
Financieel resultaat Integraal gebiedsgericht werken € 2,0 mln. V/I Lasten: € 4,3 mln. V/I Wijkagenda’s € 0,5 mln. V/I Investeringsgebieden (v/h prioritaire gebieden) € 1,3 mln. V/I Regiodeal Den Haag Zuidwest € 2,5 mln. V/I Baten: € 2,3 mln. N/I Investeringsgebieden (v/h prioritaire gebieden) € 1,3 mln. N/I Regiodeal Den Haag Zuidwest € 1,1 mln. N/I Overig € 0,1 mln. V/I |
---|
Fysiek
Fysiek
Wat hebben we bereikt?
Ons doel is een leefomgeving voor Hagenaars die schoon, heel, veilig en toegankelijk is en prettig om in te verblijven, je te verplaatsen en andere inwoners te ontmoeten. Daarbij vormen de stadsdeelorganisaties de ogen en oren van de wijk en beheren en onderhouden zij de openbare ruimte op buurt- en wijkniveau. Aanvullend op de activiteiten in Programma 9 (Buitenruimte) zijn in de stadsdelen vanuit de leefwereld van inwoners (kleine) verbeteringen in de fysieke leefomgeving aangebracht; dit is samen met de inwoners uit de wijken en andere samenwerkingspartners opgepakt.
Wat hebben we gedaan?
Om de kwaliteit en functionaliteit van de wegverharding zo goed mogelijk te houden zijn aan de hand van inspecties diverse werkzaamheden uitgevoerd. Hierbij zijn ook meldingen van bewoners voor reparaties aan de bestrating betrokken. Om ontmoetingen tussen bewoners te stimuleren is gezorgd voor voldoende en netjes onderhouden straatmeubilair op logische plekken. Ook in 2024 hebben we in 8 wijken het straatmeubilair op orde gebracht.
Vanuit de wettelijke taak voor een veilige verkeerssituatie is gezorgd voor goed zichtbare verkeersborden en wegbelijning en is ingezet op het inlopen van de achterstanden in het beheer. Hiertoe is o.a. ingezet op belijning van voetgangersoversteekplaatsen en schoolzones, zodat de veiligheid bevorderd wordt.
De stadsdelen Loosduinen, Scheveningen en Segbroek hebben de toegangen tot het strand en de afrastering van het strand onderhouden en bebording aangebracht. Daarnaast hebben zij toezicht gehouden bij de opbouw, exploitatie en het afbouwen van de strandpaviljoens en de nutsvoorzieningen, het schoonmaken van het strand en het plaatsen van de afvalbakken.
Als onderdeel van de ‘keten op schoon ’ werken alle stadsdelen mee aan het realiseren van de maatregelen uit het Aanvalsplan Afval 2023-2026. Nadruk is daarbij gelegd op projecten die overleg en participatie met inwoners vragen, zoals informeren over afval, tegengaan van bijplaatsingen, uitvoeren van gedragsinterventies en ondersteunen van bewonersinitiatieven voor een schone stad. Naast 2 stedelijke acties Schone Buurt zijn er ook 24 opruimdagen gehouden en 50 nieuwe containertuintjes rond ORAC’s geplaatst. Om zwerfvuil tegen te gaan is gezorgd voor het onderhoud van zo’n 9200 afvalbakken. In 2024 zijn circa 500 keer olie- en verfsporen op de weg schoongemaakt en is illegaal gedumpt chemisch drugsafval opgeruimd.
De aanpak van plak- en kladvandalisme gebeurt door het Meldpunt Graffiti . Vanuit het belang dat de buitenruimte behalve schoon, heel en veilig ook prettig is om te verblijven, verwijdert het meldpunt gratis illegale graffiti of posters van de gevel van particuliere woningen. Onderdeel van deze gratis graffiti-schoonmaakregeling is het doen van aangifte bij de politie (475 maal in 2024). Inmiddels hebben ruim 7.500 eigenaren van panden zich ingeschreven voor de gratis graffiti-schoonmaakregeling. Van deze panden is in 2024 ruim 2.000m2 illegale graffiti verwijderd. Ook van diverse objecten in de openbare ruimte is graffiti verwijderd (bijna 4.500m2). Daarnaast heeft het meldpunt bijna 1.000m2 posters en stickers laten verwijderen.
Samen met The Hague Street Art wordt steeds gekeken naar manieren om in contact te komen en te blijven met de illegale taggers, zoals bijvoorbeeld door het organiseren van graffiti-jams bij één van de Legale Graffiti Locaties. Den Haag heeft 4 van deze plekken waar graffiti-artiesten op een legale wijze graffiti mogen aanbrengen.
In 2024 is er hard gewerkt aan vergroening van de stad, zo is er 2,2 ha wijk en buurtgroen bijgekomen en 500 bomen. Mede door actie Steenbreek zijn er dit jaar weer meer tegels ingeruild voor groen om met name in de versteende wijken hittestress te voorkomen en bij te dragen aan het voorkomen van wateroverlast. Door een stadsbrede aanpak en efficiëntere uitvoering hebben we meer bomen kunnen snoeien, wat uiteindelijk de kwaliteit en vitaliteit van de bomen ten goede komt. De eerste resultaten uit het opgezette monitoringssysteem geven een beter inzicht in de juiste plaatsing van het groen. Indien vervanging nodig is kan nu beter beoordeeld worden of het via de beschikbare budgetten gerealiseerd kan worden.
In een samenspel tussen kinderen, omwonenden en partners hebben we in 2024 meer dan 40 uitdagende speellocaties i n de stad gecreëerd. Verspreid over alle stadsdelen zijn participatietrajecten opgestart en zijn speellocaties heringericht. Hiernaast zijn de stadsdelen in samenspraak met de gebruikers en omwonenden gestart met de uitwerking van de speelwensennotitie 2024 – 2027. Om de veiligheid en functionaliteit van de speellocaties te borgen zijn ook in 2024 alle speelplekken gecontroleerd.
Wat heeft het gekost?
Fysiek | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 48.589 | 6.169 | 42.420 | N | ||
Begroting 2024 | 48.097 | 4.986 | 43.111 | N | ||
Resultaat | 492 | N | 1.183 | V | 691 | V |
De lasten bestaan uit:
· € 40,3 mln. uitvoeringslasten
· € 8,3 mln. personeelslasten.
De baten bestaan uit:
· € 1,7 mln. gefactureerd aan huurders van gemeentegrond
· € 3,6 mln. Degeneratie-opbrengsten
· € 0,6 mln. subsidie ontvangen van de Provincie Zuid-Holland
· € 0,3 mln. overige baten.
Financieel resultaat Fysiek € 0,7 mln. V/I Baten: € 1,2 mln. V/I Subsidies € 0,6 mln. V/I Degeneratieopbrengsten € 0,3 mln. V/I Verhuur openbare ruimte € 0,3 mln. V/I |
---|
Gebiedsgericht welzijnswerk
Gebiedsgericht welzijnswerk
Wat hebben we bereikt?
Via de subsidie voor het gebiedsgericht welzijnswerk hebben de welzijnsorganisaties in 2024 samen met de actieve (vrijwillige) organisaties in de wijken en de inwoners gezorgd voor veerkrachtigere wijken. Via de wijkagenda’s, de wijkprofielen en aanwezigheid in de wijken weten we steeds beter wat er in welke wijk nodig is en hoe de welzijnsorganisaties daaraan bij kunnen dragen zodat kwetsbare inwoners worden bereikt die normaal lastig bereikt worden en inwoners naar elkaar omkijken en zich thuis voelen. Ook voor de jeugd is het belangrijk dat ze veilig kunnen opgroeien in hun omgeving. Om dit te organiseren werkten de jongerenwerkers vanuit de buurtcentra en op straat zoveel mogelijk samen met de partners in de wijken als streetsport, straatcoaches jeugdhulp, politie, onderwijs, etc.
Wat hebben we gedaan?
Actief samenleven: opbouwwerk en communitybuilders
Het afgelopen jaar is verder ingezet op het versterken van de samenwerking in de wijken tussen partners in de wijken. Per wijk is er gekeken, afhankelijk van de opgaves die er zijn, naar welke aanpak er nodig is en welke samenwerkingspartners nodig zijn. Daarin weten de opbouwwerkers en communitybuilders elkaar ook te vinden, ze vullen elkaar aan en benutten elkaars kennis en expertise en zorgen dat dit ook voor de andere partners in de wijken duidelijk is.
Kansrijk opgroeien en ontwikkelen: jongerenwerk
In Den Haag willen we er voor zorgen dat jongeren veilig opgroeien en zetten we daar zoveel mogelijk preventief op in. Daarvoor is onder andere op 9 oktober 2024 het manifest “Samen opvoeden en opgroeien” in Den Haag opgesteld en ondertekend door 31 partijen in de stad. De welzijnsorganisaties hebben dit ook ondertekend om samen met de samenwerkingsverbanden en andere (lokale) partners er voor te zorgen dat er nauw wordt samengewerkt en jongeren tijdig de juiste ondersteuning ontvangen. Ook is er een bijeenkomst jongerenwerk op 17 oktober georganiseerd waar veel jongeren en diverse organisaties, politie en streetsport samen kwamen om te praten over de huidige stand van het jongerenwerk en waar we naar toe willen werken. De structurele coalitiemiddelen voor ontmoetingsplekken van € 0,5 mln. zijn door 5 stadsdelen (Escamp, Loosduinen, Laak, Leidschenveen-Ypenburg, Haagse Hout) ingezet voor extra jongerenwerk. De inzet van straatcoaches op overlastlocaties is in 2024 gecontinueerd. Er is gewerkt op hotspots in de stad om de overlast te verminderen en jongeren door te verwijzen naar passende ondersteuning. Naar aanleiding van de evaluatie Inzet Straatcoaches (RIS318078) is extra ingezet op samenwerking tussen de diverse betrokkenen op een locatie en daarmee een warme overdracht van de jongere aan een passende voorziening.
Aanbevelingen Rekenkamerrapport
We zijn aan de slag gegaan met alle aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport ‘Werk aan Welzijn’ ( RIS 315975). Een voorbeeld daarvan is dat we gestart zijn met het project ‘ Betekenisvol meten en verantwoorden’ waarbij we ons gericht hebben op het uniform en op een zelfde wijze van meten en verantwoorden en hebben we een begin gemaakt met het ontwikkelen van een gezamenlijke taal en een set van indicatoren die aansluiten bij de doelstellingen van het beleidsplan ‘Versterken en Verbinden’ (RIS310647 ). Voor de zomer is bepaald dat per 2025 alle organisaties een kwaliteitskeurmerk voor het professioneel welzijnswerk invoeren zodat we op kwaliteit kunnen vergelijken (zie ook Actualisatie Beleidsplan Professioneel Welzijnswerk 2025-2027, RIS321267 ).
Actualisatie beleidsplan professioneel welzijnswerk
In de tweede helft van 2024 zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd in het kader van de actualisatie van het beleidsplan ‘ Versterken en Verbinden’. Ook de bijeenkomst jongerenwerk op 17 oktober waar een brede opkomst was van diverse organisaties en jongeren heeft een bijdrage hier aan geleverd er met de actualisatie van het huidige beleidsplan een basis ligt voor de nieuwe meerjarige subsidieregeling voor 2026 en 2027 en er van hier uit gewerkt kan worden aan een langjarige financiering voor het professioneel welzijnswerk.
Wat heeft het gekost?
Gebiedsgericht welzijnswerk | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 30.359 | 1.642 | 28.717 | N | ||
Begroting 2024 | 30.883 | 1.678 | 29.205 | N | ||
Resultaat | 524 | V | 36 | N | 488 | V |
De lasten bestaan uit:
· € 28,3 mln. uitvoeringslasten
· € 2,1 mln. personeelslasten.
De baten bestaan uit:
· € 1,6 mln. verhuur van de panden.
Financieel resultaat Gebiedsgericht welzijnwerk € 0,5 mln. V/I Lasten: € 0,5 mln. V/I Subsidies € 0,4 mln. V/I Huisvesting €0,1 mln. V/I |
---|
Integratie en burgerschap
Integratie en burgerschap
Wat hebben we bereikt?
Den Haag is één van de meest diverse steden van Nederland. Dit brengt voor ons allemaal een verantwoordelijkheid met zich mee in hoe we met elkaar samenleven. In 2024 hebben wij hieraan bijgedragen door discriminatie te bestrijden en sociale cohesie te bevorderen, op basis van gedeelde normen en waarden zoals vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit.
Wat hebben we gedaan?
De nieuwe beleidsnota Inclusief Samenleven: Allemaal anders, iedereen Haags (RIS318932) is opgesteld en aangenomen door het college. Hierin zijn verschillende beleidsthema’s samengepakt: vrouwenemancipatie, queeremancipatie en integratie (uit programma 14). Hier is voor gekozen omdat de thema’s zeer nauw met elkaar verbonden zijn en een integrale benadering effectiever is.
Antidiscriminatie en sociale cohesie
- Er zijn 25 subsidies verleend onder de subsidieregeling 'Verbinding en Antidiscriminatie'.
- We hebben verschillende themadagen aangegrepen om inwoners bewust te maken en te activeren middels campagnes of anderszins evenementen. Dit deden we o.a. met een tentoonstelling over black face, een symposium, een jeugdactiviteit en een open-huizen dag
- Van 8 t/m 11 december 2024 heeft wethouder Inclusie namens het college deelgenomen aan het UNESCO Global Forum against Racism and Discrimination in Barcelona. Als gastspreker, panelgast en tijdens informele ontmoetingen, heeft de wethouder kennis en ervaringen gedeeld over de stappen die de gemeente zet in het bestrijden van racisme en discriminatie en het bevorderen van inclusie.
- Er is gewerkt aan de Haagse plannen tegen antisemitisme en moslimdiscriminatie. Deze plannen zullen einde kwartaal 1 van 2025 naar de raad gaan.
- We hebben voorbereidingen getroffen om in 2025 tot een stadsprogrammering te komen in het kader van 80 jaar vrijheid.
- De samenwerking met de antidiscriminatievoorziening is op verschillende manier ingevuld:
o We hebben periodiek overleg gevoerd om de meldingen, maar ook preventiestrategie te bespreken.
o Met het ontwikkelen van een VR-experience hebben we bijgedragen aan een waardevolle interventietool voor scholen, buurthuizen en sportclubs.
o We hebben extra middelen vrijgemaakt om de ADV te ondersteunen bij hun preventieve taken.
o Er is een dashboard ontwikkeld om trends binnen de grote gemeenten eenvoudiger te waarnemen. Dit dashboard wordt naar verwachting ook uitgerold in andere gemeenten.
Koloniaal en slavernijverleden
- De subsidieregeling 'koloniaal- en slavernijverleden Den Haag' heeft met 34 verleende subsidies bijgedragen aan diverse activiteiten gericht op het vergroten van de bewustwording over het koloniaal en slavernijverleden.
- De opdracht voor het ontwerp en bouwen van het trans-Atlantisch slavernijverleden monument op het Lange Voorhout is verstrekt. Het onderzoek naar de cultuur-historische aspecten van het Lange Voorhout is afgerond.
- De gemeente heeft samengewerkt met de Adviescommissie koloniaal en slavernijverleden om de beleidsmatige en maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van ons koloniaal en slavernijverleden in beeld te brengen.
Religieuze en levensbeschouwelijke organisaties
- Er zijn verschillende interreligieuze en levensbeschouwelijke ontmoetingen gerealiseerd. Deze bijeenkomsten gaven inzicht in wat er leeft onder inwoners en brachten thema’s als veiligheid, armoede en participatie ter tafel.
- Ihkv de migrantenkerken en ruimte vraagstuk zijn er verschillende bijeenkomsten georganiseerd om onze contacten met de organisaties en de contacten onderling te versterken.
- De gemeente ondersteunt de organisaties bij het opzetten van een gezamenlijke website.
- De ruimtebehoefte is geïnventariseerd, vervolgens is er gezocht naar geschikt locaties om in de ruimtebehoefte te voorzien. Dit wordt gecontinueerd in 2025.
Programma “Arbeidsmigratie in goede banen”
Het programma arbeidsmigratie in goede banen is een jaar actief. Afgelopen jaar heeft het programma de activiteiten voortgezet en verder uitgebouwd zoals op informatievoorziening, handhaving en participatie en taal / participatie. Er is extra aandacht voor kinderen en jongeren van arbeidsmigranten. De aandachtspunten voor deze groep zijn naar voren gekomen naar aanleiding van een stedelijke bijeenkomst die georganiseerd is. Ook is lobby gevoerd richting het Rijk om de berekening van de achterstand score voor onderwijs aan te passen, zodat scholen meer passende financiering ontvangen. De voorwaarden worden in 2025 opnieuw vastgesteld. En er zijn een aantal zelforganisaties bijgekomen in de stad waarmee de participatie en integratie van de verschillende nationaliteiten bevorderd wordt.
Wat heeft het gekost?
Integratie en Burgerschap | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 5.107 | 0 | 5.107 | N | ||
Begroting 2024 | 6.117 | 0 | 6.117 | N | ||
Resultaat | 1.010 | V | 0 | 1.010 | V |
De totale lasten worden als volgt opgebouwd:
· € 1,5 mln. aan salarissen en sociale lasten (inclusief ingeleend personeel)
· € 1,9 mln. aan inkoop van goederen en diensten. Denk hierbij aan
- € 0,4 mln. Inzet voor nieuwkomers
- € 0,5 mln. Bijdragen voor Antidiscriminatie aan het Rijk
- € 1,0 mln. Inzet op het Koloniaal en Slavernijverleden d.m.v. publieke events, educatie en cultuurbehoud en -vorming
· € 1,7 mln. aan inkomensoverdrachten in de vorm van subsidies
Financieel resultaat Integratie en Burgerschap € 1,0 mln. V/I Lasten: € 1,0 mln. V/I Monument Koloniaal Slavernij verleden € 0,7 mln. V/I Diversen € 0,3 mln. V/I |
---|
Volwasseneneducatie (inburgering)
Volwasseneneducatie (inburgering)
Wat hebben we bereikt?
Op basis van de Subsidieregeling volwasseneneducatie 2022 (RIS316880 ) financiert de gemeente taalaanbod voor mensen die moeite hebben met basisvaardigheden. Groepsgewijs of individueel worden laagdrempelige taallessen aangeboden die bijdragen aan zelfredzaamheid en participatie van groepen die (nog) niet aan regulier taalaanbod (kunnen) deelnemen. Het gaat daarbij specifiek om mensen in asielprocedure, vluchtelingen, geïsoleerde migranten, EU-arbeidsmigranten en Oekraïense ontheemden. Het taalaanbod wordt uitgevoerd door professionele docenten of getrainde vrijwilligers. De laatste jaren is het aantal deelnemers aan gesubsidieerde taaltrajecten en oefenactiviteiten in Den Haag steeds verder toegenomen. Dankzij de inzet van meer middelen kon het aanbod aan cursussen taal (en rekenen en digitale vaardigheden) groeien en konden meer mensen worden verwezen naar passend aanbod.
Wat hebben we gedaan?
Met een subsidie aan de Stichting Taal aan Zee was deze organisatie in 2024 in staat klassikale en individuele lessen en inloopbijeenkomsten te verzorgen op een centrale locatie, in de wijken en in de bibliotheek. In totaal gaat het om circa 1000 deelnemers afkomstig uit de bovenvermelde doelgroepen. Ook de organisaties Horizontaal en Soneca hebben een subsidie gekregen voor het geven van respectievelijk een combinatie van lessen taal en digitale vaardigheden aan circa 90 deelnemers en voor het ontwikkelen van podcasts voor de doelgroepen. Dit laatste in samenwerking met andere taalorganisaties en met behulp van een subsidie uit het Rijksprogramma Tel mee met Taal.
Wat heeft het gekost?
Volwasseneneducatie (inburgering) | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 940 | 0 | 940 | N | ||
Begroting 2024 | 976 | 0 | 976 | N | ||
Resultaat | 36 | V | 0 | 36 | V |
De lasten bestaan uit:
· € 0,77 mln. sociale uitkeringen in natura;
- € 0,13 mln. subsidies.
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid
Wat hebben we bereikt?
Vanuit HNV is juridische en financiële ondersteuning aan uitgeprocedeerde asielzoekers verleend. Deze mensen zaten allen in een schrijnende situatie door het ontbreken van een verblijfsvergunning. Het ging vooral om gezinnen met minderjarige kinderen en personen met ernstige medische en/of psychische problemen.
Wat hebben we gedaan?
Sociale Fondsen Den Haag (SFDH) en Vluchtelingenwerk Nederland (VWN) vormen de schakel tussen de noodvoorzieningen van het Haags Noodfonds en behoeftige (ex-)asielzoekers. In 2024 zijn ruim 200 mensen begeleid en hebben rond de 60 mensen gebruik gemaakt van het fonds.
Wat heeft het gekost?
Asielzoekers en vluchtelingenbeleid | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | -4 | 3 | 7 | V | ||
Begroting 2024 | 249 | 0 | 249 | N | ||
Resultaat | 253 | V | 3 | V | 256 | V |
In 2024 zijn er geen uitgaven gerealiseerd binnen het Haags Noodfonds, omdat de subsidies aan de betrokken stichtingen niet tijdig zijn beschikt, terwijl de uitvoering wel in 2024 heeft plaatsgevonden, waarvan dus € 0,2 mln. bestemd is voor subsidie voor de begeleiding en € 0,2 mln. voor het verstrekken van leefgeld. Dit verklaart het verschil tussen de begrote en gerealiseerde lasten in 2024.
Burgerzaken
Burgerzaken
Wat hebben we bereikt?
In 2024 verbeterden we onze dienstverlening op verschillende manieren. De website denhaag.nl, onze digitale formulieren en MijnDenHaag werden toegankelijker. Ook de fysieke loketten aan het Spui en de Leyweg bleven ondanks een toename in de vraag naar reisdocumenten goed toegankelijk voor dienstverlening aan de balies. Via het gemeentelijk telefoonnummer 14070 verwerkten we ruim 9000 interacties per week, met steeds complexer wordende vragen. Mensen gaven de dienstverlening over onze kanalen in 2024 gemiddeld een 7,7 waarmee we de doelstelling van 7 behaalden.
We ontwikkelden in 2024 een nieuwe visie op onze dienstverlening voor de jaren 2024-2029. De gemeenteraad stelde deze visie vast (RIS 319384 ). Hierbij zijn op basis van onderzoek met ca. 1000 Haagse inwoners en ondernemers zes dienstverleningsprincipes opgesteld die de gewenste ervaring van de dienstverlening beschrijven:
· We zijn betrouwbaar en duidelijk
· Onze dienstverlening is eenvoudig en bereikbaar
· Uw rechten zijn ons uitgangspunt
· We heten iedereen welkom en staan voor u klaar
· We houden rekening met uw situatie en zijn er op belangrijke momenten
· We maken samen de stad
Om de doelen uit deze visie te bereiken, werken we nu aan het gemeentebreed Programma dienstverlening.
Wat hebben we gedaan?
Burgerzaken anticipeerde op de verwachte toename in aanvragen voor reisdocumenten door gerichte verbeteracties door te voeren. De belangrijkste maatregelen waren de invoering van Workforce Management (WFM) om het voorspellende vermogen te versterken, het opzetten van communicatiecampagnes, het realiseren van zaterdagopenstellingen en het aantrekken en opleiden van nieuwe medewerkers. Deze aanpak zorgde ervoor dat de fysieke dienstverlening aan de balies op peil bleef, ondanks de sterke stijging in de vraag naar reisdocumenten. Deze toename werd veroorzaakt door de wetswijziging uit 2014, waarbij de geldigheidsduur van reisdocumenten werd verlengd van 5 naar 10 jaar.
We verbeterden de online dienstverlening door steeds meer over te zetten naar de nieuwe website denhaag.nl en de formulieren te koppelen aan een nieuw platform. Daarnaast werkten we samen met Haags Samenspel om digitale participatietools te integreren in de nieuwe website. Bij 14070 zien we vanwege de verschuiving naar het online kanaal van vragen die makkelijk af te handelen zijn steeds complexere vragen die overblijven voor telefonie. Om de Hagenaar goed van dienst te kunnen zijn en zo snel mogelijk te kunnen helpen, verbreedden we ook bij 14070 het medewerkersbestand en verbeterden we de opleidingen.
Vanuit de ambitie om de dienstverlening van de gemeente dichtbij en in de wijken te brengen, hebben we onderzoek gedaan naar de behoeften van inwoners. Ook is gewerkt aan de toegankelijkheid van de dienstverlening, bijvoorbeeld bij het online kanaal door te werken aan het voldoen van de eisen vanuit de WCAG (toegankelijkheidswetgeving). Daarnaast hebben we gewerkt aan het beter in kaart brengen van de huidige data rondom tevredenheid van Haagse inwoners en ondernemers over dienstverlening in de gemeente. Zo kunnen we uiteindelijk tot een Staat van de Dienstverlening te komen, waarin zichtbaar is hoe het met de dienstverlening staat en we hier ook op kunnen sturen.
Wat heeft het gekost?
Burgerzaken | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 28.606 | 951 | 27.655 | N | ||
Begroting 2024 | 31.972 | 735 | 31.237 | N | ||
Resultaat | 3.367 | V | 216 | V | 3.582 | V |
De lasten bestaan uit:
· € 22,2 mln. aan salarissen en sociale lasten (inclusief € 5,0 mln. ingeleend personeel);
· € 6,4 mln. aan uitvoeringskosten.
De baten bestaan uit:
· € 1,0 mln. bijdragen van externe partijen. Denk hierbij aan bijdragen van het Rijk, andere gemeenten en de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten)
Financieel resultaat Burgerzaken € 3,6 mln. V/I Lasten: € 3,4 mln. V/I Callcenter 14070 € 0,6 mln. V/I Dit voordeel is opgebouwd uit € 0,4 mln. hogere interne doorbelastingen als gevolg van meer binnenkomend telefoonverkeer, chats en e-mails en een voordeel van € 0,2 mln. op personeelslasten (saldo inhuur en vast) als gevolg van moeilijk vervulbare vacatures en verloop van personeel. (Digitale) dienstverlening € 0,9 mln. V/I |
---|
Baten secretarieleges
Baten secretarieleges
Wat hebben we bereikt?
De gemeente heeft voor specifieke diensten of producten leges in rekening gebracht. Dit zijn vergoedingen voor bijvoorbeeld reisdocumenten, rijbewijzen en documenten uit de basisregistratie personen en de registers van de burgerlijke stand.
Wat hebben we gedaan?
Van de inkomsten zijn de kosten afgetrokken die de gemeente moet afdragen aan het Rijk. Het restant van de opbrengsten is gebruikt om de overige lasten van Burgerzaken te dekken die nodig zijn voor het uitvoeren en verbeteren van de dienstverlening.
Wat heeft het gekost?
Baten secretarieleges | Bedragen x €1.000 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Saldo | ||||
Rekening 2024 | 6.253 | 14.411 | 8.159 | V | ||
Begroting 2024 | 5.848 | 13.966 | 8.118 | V | ||
Resultaat | 405 | N | 445 | V | 41 | V |
De lasten bestaan uit:
· € 6,3 mln. inkomensoverdrachten.
De totale baten bestaan uit:
· € 14.4 mln. leges en andere rechten.