Facilitair en Huisvesting
Portefeuillehouder: Hilbert Bredemeijer
Toegankelijkheid locaties gemeentelijke dienstverlening
In het coalitieakkoord 2023-2026 is de ambitie opgenomen om het stadhuis toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. Daarom is in, afstemming met het presidium van de gemeenteraad, een expertonderzoek gestart om de toegankelijkheid van de raadszaal te verbeteren. Verder zijn er nadere afspraken gemaakt ten aanzien van roken rondom het stadhuis en het stadsdeelkantoor aan de Leyweg.
Werken & Ontmoeten
Ook dit jaar is gewerkt aan het aanpassen van de ambtelijke huisvesting aan de moderne tijd: we creëren daardoor een prettige werkomgeving voor de ambtenaar van nu en morgen. Stappen die we hebben gezet zijn onder meer het vaststellen van het gebruik van de werk- en kantooromgeving (van het stadhuis) en een basisuitrusting wat betreft ICT-middelen voor medewerkers.
Verder is dit jaar gestart met het opstellen van een Strategisch Huisvestingsplan. Dit plan heeft tot doel om de beschikbare (kantoor)huisvesting de komende jaren efficiënt in te kunnen zetten voor de gemeentelijke doelstellingen. In dit kader en tegen de achtergrond van Werken en Ontmoeten zijn daarom in 2024 ook werkplekmetingen uitgevoerd om de bezetting en benutting van werk- en overlegplekken in kaart te brengen. De huidige hybride manier van werken zorgt ervoor dat er minder kantoorruimte nodig zal zijn. Als gevolg hiervan zal het Forum vanaf 1 januari 2026 leeg komen te staan en kan vanaf dat moment worden verhuurd aan derden. Voorbereidingen hiertoe zullen we in 2025 treffen. Dit zal potentieel vanaf 2026 een structurele bezuiniging opleveren die bijdraagt aan de taakstelling (zie verderop).
Intensivering beveiliging
Om (het gevoel van) veiligheid op de verschillende ambtelijke locaties te waarborgen zijn beveiligingsprocedures herzien en aangescherpt waar nodig. Daarnaast startten we met het opstellen van nieuw beveiligingsbeleid.